Stockholmspriset sätter kriminologin på världskartan

– Det här är det mest prestigefyllda priset som finns inom kriminologin, säger Jerzy Sarnecki, professor emeritus i kriminologi vid Stockholms universitet, en av prisets grundare och även ordförande i prisjuryn.

Jerzy Sarnecki
Jerzy Sarnecki, professor emeritus vid Kriminologiska institutionen. Foto: Niklas Björling

Varje år delas det akademiska priset “Stockholmspriset i kriminologi” ut till någon eller några som bedrivit framstående forskning inom kriminologi eller tillämpat forskning för att minska brottslighet och främja mänskliga rättigheter. Priset är det största och mest prestigefyllda i sitt område och delas ut av H.M. Drottning Silvia.

– Målet ska vara att premiera forskning som innebär stora framsteg för kriminologiska vetenskapen och premiera mänskliga rättigheter, sen vill vi också att det ska ha betydelse för praktisk kriminalpolitik, säger Jerzy Sarnecki.

Prisutdelningen sker under en ceremoni i Stockholms Stadshus i samband Stockholm Criminology Symposium, en av världens främsta kriminologikonferenser. Där samlas runt 500 forskare, praktiker och beslutsfattare från hela världen för att under tre dagar uppmärksamma, diskutera och prisa framstående kriminologisk forskning.

– För dem som får priset är detta så klart någon slags uppmuntran och erkännande för det de gör, men det innebär också att vi markerar på det sättet att kriminologi är viktigt, säger Jerzy Sarnecki.

Åtskilliga omröstningar innan vinnaren utses
Nomineringar kan göras av personer eller organisationer som tillämpar eller arbetar med kriminologi. Personer som hamnat på nomineringslistan står kvar där så länge de lever eller tills de vunnit priset. Vinnaren utses av en internationell jury bestående av elva personer som i flera omgångar röstar om vem som anses vara mest lämpad. Dagen före Stockholm Criminology Symposium möts juryn i Stockholm för att diskutera och utse nästkommande års vinnare.

– Det tar vanligen minst en halvdag. Någon gång på eftermiddagen kommer vi fram till en kandidat, efter åtskilliga omröstningar. Vi brukar sträva efter någon slags konsensus, så att man i princip diskuterar tills de som har en annan uppfattning i princip blir övertygade om att det i alla fall inte är en så dum idé. Då bestäms det i juni, men priset offentliggörs först senare under hösten, berättar Jerzy Sarnecki.

Priset ska främja forskning, fält och samhället
När vinnaren utses tänker man dels i termer av vilka som har gjort fantastiska och viktiga saker, men man strävar också efter att få en bredd i vinnarnas bakgrund och inriktningen på forskningen. Detta är viktigt eftersom det också bidrar till att bredda hela det kriminologiska forskningsfältet, menar Jerzy:

– De äldre vita männen från USA, som är de som dominerar ämnet, gör en viss typ av forskning. När vi hittar personer med andra typer av bakgrund, så hittar vi också annan typ av forskning. Så breddar vi kriminologin, vi hittar olika exempel: ”titta här, så här kan man också göra, och titta här, det här är också kriminologi”.

Exempelvis så utsågs den före detta schweiziska presidenten Ruth Dreifuss till 2019 års pristagare. Landet testade att bland annat att ge missbrukare heroin samt möjligheten att injicera under hygieniska förhållanden med medicinsk övervakning. Experimentet resulterade i en halvering av antalet Hiv-positiva och överdosrelaterade dödsfall bland sprutmissbrukare under en tioårsperiod, det ledde även till minskad kriminalitet samt minskad drogrelaterad ungdomsbrottslighet.

Då tillkännages årets pristagare
Den 18 oktober kl 14.30 tillkännages 2023 års vinnare av Stockholmspriset i kriminologi. Tillkännagivandet kan ses på plats i Polstjärnan, Aula Magna på Stockholms universitet eller via den här länken.