Visitationszoner skadar polisen

Visitationszoner kommer inte vara slumpvis fördelat utan det kommer vara systematiskt snedfördelat mot vissa grupper, säger professorn Felipe Estrada till TT.

Polisen har redan så stora befogenheter att regeringens förslag om visitationszoner blir ett slag i luften, anser kriminologen Felipe Estrada Dörner.

– Jag tycker inte synd om några killar i Gucci-keps, men det kommer ha en negativ effekt på det brottsförebyggande arbetet.

Felipe Estrada
Professor Felipe Estrada vid kriminologiska institutionen har forskat om hur svensk polis stoppar och kontrollerar människor misstänkta för narkotikabruk och forskningen visar att det finns en snedfördelning i vilka som stoppas och misstänks för narkotikabruk. Foto: Sören Andersson.

Regeringen vill att polisen ska kunna upprätta tillfälliga visitationszoner i områden med stor risk för grovt gängvåld. Där ska personer få visiteras utan misstanke om brott, exempelvis utifrån klädsel eller beteende.

Likt tunga remissinstanser ställer sig Felipe Estrada Dörner, professor i kriminologi vid Stockholms universitet, frågande till behovet. Svensk polis har till skillnad från dansk, som det ofta jämförs med i debatten, redan möjlighet att visitera alla man tror kan vara inblandade i gängvåld, säger han till TT.

– I de fall polis behöver stoppa ungdomar som de tror bär vapen gör de det. Gör de inte det är det väldigt dåligt polisarbete.

Läs hela artikeln i Aftonbladet

Forskning från Kriminologiska institutionen på ämnet:

Slumpvist utvald - Ras/etnisk profilering i Sverige. Civil Rights Defenders i samarbete med
Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet December 2017, Leandro Schclarek Mulinari.

Biased Enforcement Expansion? Sociodemographic Differences in Police Drug Testing for Suspected Narcotics Use 1993–2015. Felipe Estrada, Olof Bäckman och Anders Nilsson.