Kandidatprogrammet i kulturgeografi öppnade många nya dörrar

För Caroline Wrangsten fungerade kandidatprogrammet i kulturgeografi vid Stockholms universitet som en språngbräda till en spännande karriär med fokus på hållbarhet, samhällsutveckling och framtidens stadsmiljöer. Caroline valde ett program som gav henne möjlighet att arbeta med samhällsutveckling, miljö och hur globala processer påverkar vårt liv och det landskap vi lever i. Hon arbetar numera som samhällsanalytiker på konsultbolaget Sweco.

Caroline Wrangsten. Foto: David Lagerlöf
Caroline Wrangsten.
Foto: David Lagerlöf

Kulturgeografi handlar om hur rumsliga processer som migration, landskapsförändring och samhällsplanering formar människors liv och aktiviteter. I kulturgeografin studeras historiska och nutida samhällsfenomen utifrån geografiska begrepp som plats, rum, rörlighet och landskap.

– Jag valde kulturgeografiprogrammet vid Stockholms universitet eftersom jag ville gå ett samhällsvetarprogram med en bred ingång och samtidigt arbeta med att utveckla ett bättre samhälle. Jag uppskattade särskilt att programmet är flexibelt, vilket gav mig möjlighet att skräddarsy min utbildningsinriktning via valbara kurser under termin tre och fyra, säger Caroline Wrangsten, som tog examen från kandidatprogrammet vid Stockholms universitet 2015.

Har arbetat som hållbarhetscoach och projektledare

Hon valde att inrikta sig mot jämställdhet och globalisering och studerade även ett år utomlands. Efter examen har Caroline Wrangsten bland annat arbetat som projektledare för ungdomsverksamheten med fokus på Agenda 2030 på Svenska FN-förbundet, på Naturvårdsverket och som hållbarhetscoach på Sustainergies.

Hon har också praktiserat på Svenska Ambassaden i Haag, och vid den oberoende tankesmedjan Global Utmaning. Därefter läste Caroline en mastersutbildning i kulturgeografi och statsvetenskap med fokus på hållbara städer vid Stockholms universitet, då hon också praktiserade på IQ Samhällsbyggnad och gick Höj Rösten Politikerskola. Efter examen arbetade hon som projektledare i forsknings- och innovationsprogrammet JPI Urban Europe på IQ Samhällsbyggnad.

– Efter studierna och några års arbete i Stockholm bestämde jag mig för att flytta tillbaka till Göteborg, där jag är uppvuxen. Jag fick jobb på Sweco och har nu arbetat som samhällsanalytiker med inriktning mot hållbara städer i 1,5 år. Jag är knuten till en avdelning som producerar analysunderlag och genomför utvärderingar åt kunder i främst offentlig sektor, säger Caroline Wrangsten.

Användbart tvärvetenskapligt perspektiv

Hon anser att hennes kandidatexamen i kulturgeografi försåg henne med en användbara kunskaper och färdigheter. Som samhällsanalytiker är hon ofta involverad i tvärvetenskapliga stads- och platsutvecklingsuppdrag som samlar många professioner och kompetenser. Då har hon verkligen användning för sin förmåga att betrakta komplexa frågeställningar utifrån många olika perspektiv.

– När det gäller hållbarhetsarbete och stadsutvecklingsfrågor så är ett tvärvetenskapligt perspektiv helt nödvändigt för att komma framåt. För den som vill bidra till att lösa klimatkrisenoch arbeta med framtidens hållbara städer är kandidatprogrammet i kulturgeografi en jättebra bred bas. Programmet passar dig som är utforskande, öppen och själv vill vara med och sätta din individuella prägel på utbildningen, säger Caroline Wrangsten.

Fakta:

Det treåriga kandidatprogrammet i kulturgeografi – samhälle, miljö och globala processer vid Stockholms universitet kombinerar bredd och spets på ett närmast unikt sätt. Programmet passar dig som har ett brett samhällsintresse och som vill inkludera många olika ämnen och aspekter i din utbildning.