Kulturgeografer i F&F om barns vägar till skolan

Kulturgeograferna Annika Strandin Pers, Maja Lagerqvist och Annika Björklund skriver i en ny artikel publicerad i Forskning & Framsteg om barns skolvägar mellan åren 1840 till 1930. I likhet med dagens debatt präglades diskussionen även då av de vuxnas oro och socioekonomiska förutsättningar.

Skärmdump från artikeln på Forskning & Framstegs sida
Foto: Forskning & Framsteg

Det var inte ovanligt att barn hade långa och svåra, ibland direkt farliga, skolvägar. För barn från fattiga familjer fanns det ofta flera faktorer som försvårade möjligheterna att ta sig till och från skolan, ju fler faktorer desto svårare väg till och från skolan, men det blev också svårare i skolan.

Socioekonomiskt utsatta barn, till exempel i torparfamiljer, hade ofta långa vägar att gå, vilket innebar att de både fick gå upp tidigare och komma hem senare än barn som bodde närmare. Barn från fattiga familjer hade dessutom sämre skor och kläder, liten eller ingen matsäck och behövde hjälpa till med mer arbete hemma.

Olika insatser gjordes dock för att underlätta för barnen. Föräldrar, lärare och andra vuxna försökte på olika sätt mildra de betungande förutsättningarna. Samtidigt finns dokumenterade vittnesmål från barn om att skolvägen också kunde präglas av lek och bus, inte minst under varmare årstider. Skolvägen blev en ficka av tid och rum i en vardag som annars var fylld av plikter och arbete. Både syskon och barn från närliggande gårdar fick nu möjlighet att umgås utan vuxnas närvaro.

Även om artikeln belyser de förutsättningar som rådde för 100 år sedan, finns många likheter med såväl dagens debatt som samhälle. Skolvägar är något som påverkar barns vardag och är en faktor för föräldrars oro, oavsett vilken tid man lever i.

Hela texten Somliga gick till skolan i trasiga skor kan du läsa på Forskning & Framstegs webbplats.

Läs också: