Månadens karta

Från import till export – vetehandel från och till Sovjetunionen, Ryssland och Ukraina 1986, 2000 och 2020.

Händelserna under våren 2022 då Ryssland invaderade delar av Ukraina har satt fokus på de båda ländernas internationella handel med spannmål. Blockerandet av handel genom sanktioner och krigshandlingar i Ukraina befaras leda till stora störningar i spannmålshandeln. Stora delar av den globala vetehandeln före kriget kom från Ryssland och Ukraina, där Ryssland var på första plats före USA och Kanada medan Ukraina återfanns på femte plats. Vetehandeln har diskuterats i media och det har också gjorts politiska överenskommelser om att släppa fram fartyg genom Svarta havet under kriget. Här går det att se hur vetehandeln inom dessa regioner har utvecklats över tid.

KSLA:s sida för denna karta
Direktlänk till kartan och kort text

Kartorna i Månadens karta publiceras som ett atlasblad i taget på Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien (KSLA) i ett pågående atlasverk och fäster uppmärksamhet på de areella näringarnas explicit rumsliga dimension. Kartorna speglar både moderna och historiska företeelser. Arbetet genomförs på Kulturgeografiska institutionen vid Stockholms universitet och leds av Ulf Jansson. Urval och utformning sker inom enheten för Bibliotek, arkiv och historiska projekt (BAHP) i samråd med samtliga avdelningar inom KSLA.