Månadens karta

Kartan visar på förhållandena år 1887. Statistiken består av djur som dödats av rovdjur och där man fått ersättning.

Ersättningarna utgick i stor omfattning till de flesta län. I de norra länen utgick ganska stor ersättning på grund av den stora mängd renar som dödats i området. Beloppet som delades ut år 1887 skulle år 2021 motsvara ca 8,4 miljoner kronor. Det är mer än ersättningen år 2021 för rovdjursskador, men mindre än de bidrag som 2021 betalades ut för förebyggande åtgärder, som att bygga stängsel med mera.

KSLA:s sida för denna karta
Direktlänk till kartan och kort text

Kartorna i Månadens karta publiceras som ett atlasblad i taget på Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien (KSLA) i ett pågående atlasverk och fäster uppmärksamhet på de areella näringarnas explicit rumsliga dimension. Kartorna speglar både moderna och historiska företeelser. Arbetet genomförs på Kulturgeografiska institutionen vid Stockholms universitet och leds av Ulf Jansson. Urval och utformning sker inom enheten för Bibliotek, arkiv och historiska projekt (BAHP) i samråd med samtliga avdelningar inom KSLA.