Månadens karta 9

Beredskapslager för livsmedel 1920 och 1994. Under en stor del av 1900-talet, från cirka 1920 till 2000, spelade centrala beredskapslager för livsmedel en viktig roll för att kunna försörja landet i händelse av krig. I samband med första världskriget insåg man behovet av att ha ett nationellt beredskapslager för livsmedel.

Bredeskapslager 1920-1994
Bredeskapslager 1920-1994.

Kartan från 1994 visar på den diversifierade utbredning som fanns i slutet av perioden av beredskapslager för livsmedel. Lager för livsmedel fanns huvudsakligen i norra Sverige medan det i södra Sveriges jordbruksbygder fanns varor som behövdes för en fortsatt produktion. Förhållandevis stora lager av vattenkemikalier och veterinärmedicin liksom fettråvaror fanns också lagrade.

KSLA:s sida för denna karta

Direktlänk till kartan och kort text

Kartorna i Månadens karta publiceras som ett atlasblad i taget på Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien (KSLA) i ett pågående atlasverk och fäster uppmärksamhet på de areella näringarnas explicit rumsliga dimension. Kartorna speglar både moderna och historiska företeelser. Arbetet genomförs på Kulturgeografiska institutionen vid Stockholms universitet och leds av Ulf Jansson. Urval och utformning sker inom enheten för Bibliotek, arkiv och historiska projekt (BAHP) i samråd med samtliga avdelningar inom KSLA.