Nya forskningsmedel till hållbarhetsforskning

Två forskningsprojekt vid Kulturgeografiska institutionen har beviljats forskningsmedel om sammanlagt nästan sex miljoner kronor från Formas, forskningsrådet för hållbar utveckling.

Andrew Byerley och Dominic Power
Andrew Byerley och Dominic Power, forskare vid Kulturgeografiska institutionen.
Foto: Anders Rickegård/Stockholms universitet

Forskningsprojekten som beviljats medel är:

Andrew Byerley, Kulturgeografiska institutionen, med medsökande Ulf Jansson och Annika Dahlberg, Institutionen för naturgeografi, till projektet "'Desire Lines: Informella vägar mot en mer inklusiv, hållbar och gångbar planering i urbana grönområden", 2 941 753 kr.

Dominic Power, Kulturgeografiska institutionen, med medsökande Andreas Back, Umeå universitet och Johan Jansson, Uppsala universitet, till projektet "En fot här en fot där: Hur påverkas hållbar ekonomisk utveckling, innovation och arbetsliv av fritidshusägande i Sverige?", 2 999145 kr.