Nytt bidrag till forskningsmiljö inom segregation till institutionen

Vetenskapsrådet har beviljat ett bidrag om 17,4 miljoner kronor till forskningsprogrammet “Segregation utifrån olika skalor: Rollen av överföring mellan generationerna, flyttning av hushåll och nybyggnation” för perioden 2024–2029. Projektledare är Karen Haandrikman, docent i kulturgeografi.

Personer som går åt olika håll i en trappa.
Foto: Jens Olof Lasthein

Programmet syftar till att förbättra vår förståelse för mönster, mekanismer och konsekvenser av etnisk, socioekonomisk och demografisk segregation över tid, med hänsyn till både mikrosegregation (det nära grannskapet) och makrosegregation (storskaliga mönster i staden). Programmet kommer att fokusera på tre mekanismer; hur uppväxtmiljö överförs mellan generationer, hur olika typer av hushåll sorteras i staden, samt nyproduktion och flyttningar. Programmet kommer att studera hur dessa mekanismer reproducerar segregation, och hur de påverkar socioekonomiska ojämlikheter. Programmet kommer att analysera och jämföra dessa mekanismer i både Sverige och Nederländerna.

Bland de medverkande på Kulturgeografiska Institutionen, Stockholms universitet finns Karen Haandrikman, Juta Kawalerowicz och Ida Borg, och Willem Boterman samt Joeke Kuyvenhoven vid Universitetet i Amsterdam.