Nyheter

Nyheter

  • Coronapandemin tvingar forskare att tänka om 2020-10-19 Utbrottet av covid-19 har påverkat samhället i stort, även forskningen och enskilda forskare. Flera forskningsmiljöer på Stockholms universitet har blivit begränsade av pandemin, men det finns också forskare som ser fördelar med den nya situationen.
  • Kränkningar och kärlek sammanvävs i ungdomars nätvardag 2020-10-16 I en ny avhandling kartlägger Kim Sylwander unga tjejers vardag på sociala medier – en miljö där hat och kränkande handlingar sammanvävs med vänskapsyttringar och kärlek.
  • Disputation Fanny Pérez Aronsson - Barn- och ungdomsvetenskap 2020-10-15 Avhandlingens titel: “Do I look white?” Creating community in online safe spaces for racialized youth.
  • Modersmålsämnets betydelse för individ, skola och samhälle 2020-10-12 Med tanke på senaste tidens diskussion om modersmålsämnet utifrån politiska förslag om att lägga ner modersmålsundervisningen vill vi på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) tillsammans med Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet, med denna text belysa att modersmålsundervisning har stor betydelse för såväl individ, skola som samhälle.
  • Ämnet modersmål behöver få mer plats i skolorna 2020-10-12 Med anledning av politiska förslag om att lägga ner modersmålsundervisningen i svenska skolor medverkar Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk vid Stockholms universitet, i ett inslag på SVT Nyheter.
  • Valresultat Samhällsvetenskapliga fakulteten 2020-10-08
  • Humanistveckan 2020 2020-10-15 19-23 oktober äger Humanistveckan rum, en arbetsmarknadsvecka för humaniorastudenter. Evenemanget anordnas av Humanistiska föreningen (HumF) och riktar sig till dig som studerar humaniora.
  • Minskning av studiehandledning pga ekonomiska nedskärningar 2020-09-30 En stor majoritet av de tillfrågade lärarna och studiehandledarna upplever att kommuners och skolors ansträngda ekonomi bidrar till att elever får minskad studiehandledning på modersmålet. Många anser dessutom att deras elever inte får studiehandledning utifrån behov, varken i den omfattning eleverna behöver eller under tillräckligt lång tid. Flera lärare och studiehandledare upplever dessutom att de har små möjligheter att påverka så elever kan få mer studiehandledning om eleverna behöver. Detta framkommer i en enkätundersökning som Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) har gjort.
  • Fanny Forsberg Lundell: Vi behöver vidga synen på migration och språkinlärning 2020-10-02 Vad innebär kulturell migration och vad skapar en effektiv språkinlärning? Samverkansprogrammet för migration och integration intervjuar Fanny Forsberg Lundell, professor i franska vid Stockholms universitet.
  • Kritisk granskning på internet är mer än källkritik 2020-09-29 Tack vare internet har det aldrig varit lättare att ta del av forskningsrön och annan information om hälsa. Men vad är trovärdigt? Och hur ska man tolka motstridiga argument? En ny avhandling undersöker hur gymnasieelevers förmåga till kritisk granskning kan utvecklas i naturvetenskaplig undervisning.
  • Podd #29 – Akademisk frihet – makt över tänkandet 2020-09-25 I alla tider har människan sökt kunskap. Men många gånger har det också varit kontroversiellt att komma med nya upptäckter. Hur är det med den akademiska friheten egentligen?
  • Bildningspodden live på Accelerator: Frida Kahlo 2020-10-13 Bildningspodden tillsammans med Stockholms Kvinnohistoriska bjuder in till ett samtal på konsthallen Accelerator om den ikoniska konstnären Frida Kahlo
  • Kulturell evolution ämne för nya kurser 2020-10-06 Den som vill lära sig mer om kulturell evolution utifrån tvärvetenskapliga perspektiv kan till våren söka två nya masterkurser vid Stockholms universitet. Kurserna välkomnar studenter från alla fakulteter.
  • Barns perspektiv på adhd i ny avhandling 2020-09-13 Hur barn och ungdomar med adhd förstår och hanterar sina symptom studeras i en ny avhandling. – Om vi är medvetna om hur barn uppfattar sitt beteende så kan vi också förstå varför situationer uppstår, säger Noam Ringer vid Institutionen för pedagogik och didaktik.
  • Jämförelser av reviderade Lgr 11-kursplaner i sva och sve 2020-09-09 Nu har regeringen fattat beslut om ändrade kursplaner i grundskolan, sameskolan och specialskolan. Kursplanerna börjar att gälla den 1 juli 2021. Vi på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) har sammanställt en jämförelse mellan den nuvarande och den reviderade versionen av sva-kursplanen samt en jämförelse mellan de reviderade kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk.
  • Utlysning av medel för strategiska satsningar inom forskning och forskarutbildning 2020-09-08 Områdesnämnden för humanvetenskap utlyser medel till strategiska satsningar inom forskning och forskarutbildning. Sista ansökningsdag är den 8 oktober 2020.
  • Forskare från Humanvetenskapliga området deltar i projektet ”Aldrig våld” 2020-09-16 Tidigare i år delade Humanvetenskapliga området ut samverkansmedel till projektet ”Aldrig våld” vid Barnrättscentrum på Stockholms universitet. Som en del av projektet presenteras nu samtal med forskare kring barns rätt till kultur samt pjäsen ”En sten i magen”.
  • Profilseminarium: Hinder och möjligheter för ökad genomströmning i lärarutbildningen 2020-09-10 Lärarutbildningarna lider av dålig genomströmning. Vad är institutionella faktorers inverkan på genomströmning inom lärarutbildningarna? Hur skapas förutsättningar för den begynnande läraridentiteten? Välkommen till Humanvetenskapliga områdets profilseminarium inom profilområdet Språk & lärande
  • Kritisk granskning på internet är mer än källkritik 2020-10-15 Är det farligt att dricka mjölk? Kan havremjölk vara ett mer hållbart alternativ? I en ny avhandling i didaktik vid Stockholms universitet undersöker Jonna Wiblom hur gymnasieelever kritiskt granskar hälsoinformation på internet och hur förmågan till kritisk granskning kan utvecklas i naturvetenskaplig undervisning.
  • Barnträdgårdens didaktik - intervju med Annelie Fredricson 2020-10-16 Annelie Fredricsons avhandling handlar om Barnträdgårdens didaktik och bland annat om vilken betydelse tidskriften Barnträdgården och barnträdgårdsrörelsens förespråkare har haft för Sveriges förskolors utveckling.
  • Riksrevisionen: Förbättra styrningen av ämneslärarutbildningar 2020-08-25 Riksrevisionen har granskat styrningen av ämneslärarutbildningarna vid tre lärosäten med olika förutsättningar, bland andra Stockholms universitet. Granskningen visar att samtliga lärosäten har utrymme att utveckla styrningen av sina utbildningar.
  • Ofta tillfälligheter som styrt karriären för våra alumner 2020-08-21 Funderar du som ny student över om du valt rätt ämne? Eller du som pluggat ett tag – om vad du ska arbeta med efter studierna? I denna artikel har vi sammanfattat åtta alumners väg till karriären. Kanske har de något att säga just dig?
  • New articles: Culturally diverse families of young children with ASD in Sweden 2020-08-10
  • Ali Osman: Vuxenkontakter nyckel till lyckad integration 2020-08-01 Samverkansprogrammet för migration och integration intervjuar Ali Osman, docent vid Institutionen för pedagogik och didaktik, som beskriver sin samverkansforskning om övergången mellan studier och arbete och vilka resurser som krävs för integration av utrikesfödda.
  • Hög kvalitet på universitetets grundlärarutbildning efter uppföljning 2020-07-02 Nu håller samtliga inriktningar inom grundlärarprogrammet hög kvalitet, visar Universitetskanslersämbetets uppföljning.
  • "Djupa ämnesstudier redan krav för att bli lärare i naturvetenskapliga ämnen" 2020-06-26 Björn Birgersson och Joakim Edsjö, företrädare för universitetets utbildningar i naturvetenskapliga ämnen, skriver en replik på DN debatt om vikten av ämneskunskaper för ämneslärare.
  • Att undervisa på distans i en krissituation 2020-06-25 I en ny bok skriver lärare och forskare från hela världen om hur de hanterat att undervisa på distans under coronavåren 2020. Fem lärare från Institutionen för språkdidaktik bidrar.
  • Konsten att ta semester – och börja jobba igen 2020-06-22 Flera korta semesterveckor och sänkta förväntningar är receptet för en lyckad ledighet. Petra Lindfors, professor i psykologi vid Stockholms universitet, hjälper oss att planera inför semestern.
  • Folkhälsovetenskap – ett dynamiskt och aktuellt ämne  2020-09-17 Folkhälsovetenskap är ett ämne med ständig samhällsrelevans. I och med coronapandemin så har intresset ökat – vilket märks på söktrycket till sommarens kurser. Mikael Rostila är prefekt vid Institutionen för folkhälsovetenskap på Stockholms universitet och arbetar just nu med ett projekt kopplat till pandemins effekter.
  • Både ris och ros för hårdare behörighetskrav 2020-06-22 Det är blandade reaktioner inom ämneslärarutbildningen på förslaget om krav på betyg C för att bli antagen.
  • Intervju med Lina Lundström om att göra vänskap i högstadiet 2020-06-10 Vänskapskultur, sociala satelliter och en högstadieklass konstellationer handlar bland annat Lina Lundströms avhandling om.
  • Ny prefekt vid MND 2020-06-03 Professor Tony Hansson har utsetts till ny prefekt vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik och kommer att tillträda den 1 augusti.
  • Hårt arbete att vänskapa på högstadiet 2020-06-01 Samtidigt som skolarbetet kräver uppmärksamhet, är vänskapande ett hårt arbete som pockar på tid och energi, visar en ny avhandling. – Vi vuxna behöver bli mer lyhörda, säger forskaren Lina Lundström.
  • Sofia Engman - ny föreståndare på NC 2020-06-01 1 juni tillträder Sofia Engman som ny föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) efter Karin Sandwall. Sofia Engman kommer senast från Nationella prov för sfi vid Stockholms universitet. Här presenterar Sofia Engman sig själv och sitt nya uppdrag.
  • Virtuell karriärmässa – Swedish Graduate Career Match 2020 2020-05-29 Den 9 juni är det dags – anmäl dig till den virtuella karriärmässan för studenter och nyexaminerade!
  • SR granskar svenska som andraspråk 2020-05-28 I skolorna råder oklarheter kring vem som egentligen ska läsa svenska som andraspråk. Sveriges Radio har granskat ämnet och intervjuar Anna Kaya på Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
  • Sveriges radio granskar svenska som andraspråk 2020-05-28 Sveriges radio har gjort en granskning av grundskoleämnet svenska som andraspråk utifrån det faktum att sva-lärarbristen är stor och elevernas resultat är låga. Enkätsvaren från 384 rektorer visar att det finns stora brister gällande om, och hur, behovsbedömning görs vilket innebär att det är godtyckligt vilka elever som får sva-undervisning. En bild som vi på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) mycket väl känner igen.
  • Är du intresserad av att medverka på Symposium 2021? 2020-05-20 Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) anordnar vart tredje år ett nationellt symposium. Symposium 2021 har temat “Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv” och går av stapeln 30 sept – 1 okt 2021 på Stockholms universitet. Nu söker vi presentatörer till konferensen.
  • Lärarutbildningarnas organisation utreds 2020-05-18 Organisationen och ledningen av lärarutbildningarna har gradvis förändrats sedan de integrerades i universitetets verksamhet 2008. Nu tillsätts en utredning för att säkerställa ändamålsenliga och långsiktigt hållbara strukturer.
  • Studenter möter barn via Zoom 2020-05-26 En delkurs där universitetsstudenter ska se scenkonst tillsammans med barn för att sedan intervjua dem om deras upplevelser - hur genomförs den när kulturutbudet är inställt och det inte går att träffa några informanter? På Centrum för barnkulturforskning ställdes annorlunda krav på både kursplanering och studenter när en kurs i receptionsstudier stod på schemat - resultatet blev riktigt spännande.
  • Meningsfull Aktuell högskolepedagogisk forskning med tema digital undervisning 2020-05-08 Vad forskar man om just nu inom högre utbildning? Vad funderar du på när det gäller din egen undervisning och dina studenters lärande, eller vad är du nyfiken på?
  • Distansundervisning påverkar studenternas hälsa – trots fungerande teknik 2020-05-08 Omställningen har varit stor för studenterna vid Stockholms universitet sedan undervisningen sker på distans. I en studie vid Institutionen för Data- och systemvetenskap framgår att de digitala läroplattformarna fungerar bra – däremot upplever många studenter en försämrad psykosocial hälsa.
  • Virtuell konferens: Om samverkansinlärning för ökad genomströmning 2020-10-01 Tillfälle för dig som undervisar vid Stockholms universitet att lära mer om pedagogisk modell som hjälper studenter att lyckas på svåra, ofta inledande kurser. Nationell konferens om samverkansinlärning (eng. Supplemental Instruction) hålls online den 22 oktober.
  • Distansundervisning på språkintro 2020-05-05 NC har genomfört en mindre enkätundersökning av distansundervisningen på språkintro för att få en tydligare och fördjupad bild av läget. Lärarna som besvarat enkäten lyfter fram tre elevgrupper inom språkintroduktionsprogrammet som möter svårare hinder än andra elevgrupper i rådande situation. I denna artikel kan du läsa mer om undersökningen och ta del av resultaten.
  • Anslag till forskning om extremt tidigt födda barn 2020-04-30 Region Stockholm har beviljat Mara Westling Allodi, professor vid Specialpedagogiska institutionen, fortsatt finansiering för en studie om samspelsbaserad intervention för extremt tidigt födda barn.
  • Starkt engagemang i utmanande tider 2020-04-30 Krönika av prorektor Clas Hättestrand.
  • Ny styrelse vid Stockholms universitet efter regeringsbeslut 2020-04-24 Regeringen har beslutat om byte av ordförande och externa ledamöter för styrelserna vid 30 statliga universitet och högskolor. För Stockholms universitet innebär det fyra nya ledamöter.
  • Ny forskning om hemspråk fritt tillgänglig 2020-04-29 Tidskriften Journal of Home Language Research publicerar forskning om hemspråk. Chefredaktörerna Una Cunningham och BethAnne Paulsrud intervjuas på Stockholm University Press Blog.
  • Tio år med forskning som utvecklar skolans undervisning 2020-05-05 Under tio års tid har universitetet kontinuerligt utvecklat den forskning som sker tillsammans med skolans lärare. Arbetet går träget vidare – nu med fokus på en långsiktigt hållbar samverkansmodell inom regeringsuppdraget ULF.
  • Lärarutbildning på distans – hur går det? 2020-05-07 Att göra VFU utan att träffa eleverna. Och att undervisa hemifrån med byggbuller och strömavbrott. Vårterminen 2020 blev plötsligt distansundervisningens genombrott för lärarutbildningen.
  • Så kan surfplattor användas i förskolan 2020-05-22 Innehållet i de digitala resurserna, hur de används och till vad, är viktigare än att diskutera skärmtid. Det menar forskaren Petra Petersen som i en avhandling undersökt de möjligheter surfplattan ger för att få barn delaktiga i förskolans aktiviteter.
  • Litteraturvetarnas bästa boktips i coronatider 2020-04-30 Är du trött på att världen är begränsad? Det behöver den inte vara. Fyra litteraturvetare vid Stockholms universitet ger sina bästa boktips i coronatider.
  • Barn och rädslor i coronatider 2020-04-24 Många barn upplever just nu framtiden som väldigt oviss och skrämmande. Etnologen Helena Hörnfeldt avslutade nyligen ett forskningsprojekt om barn och rädslor.
  • Mentorsprogrammet möjliggör stöd till juniora forskare 2020-04-18 Mentorsprogrammet har varit en lyckad satsning från Humanvetenskapliga området. Nu gör man programmet permanent för att låta fler unga forskare få stöd av en mentor.
  • Allt fler vill bli lärare – högsta antalet på fem år 2020-04-17 Totalt närmare 11 000 anmälningar har gjorts till universitetets lärarprogram inför höstterminen 2020. Det är 8 procent fler än förra hösten.
  • Individualiserad matematikundervisning för vuxna i fängelsekontext 2020-05-11 Fredagen den 8 maj lägger Linda Ahl fram sin avhandling "Individualized mathematics instruction for adults -The Swedish prison education context". Läs artikeln där Linda berättar om sin avhandling.
  • Hemarbete under coronakrisen – hur lätt är det att ställa om? 2020-04-22 För många innebär coronapandemin att arbetet flyttar hem. Men vad händer med oss när rutinerna förändras? Petra Lindfors har forskat om hur vår hälsa påverkas av distansarbete.
  • Perspektiv i fritidshem, intervju med Linnéa Holmberg 2020-04-08 -    Förmågan att vrida och vända på saker och ting utifrån olika perspektiv är helt central när vi vill inta ett reflekterande förhållningssätt till exempelvis fritidshemslärares yrkesroll, säger Linnéa Holmberg i en intervju. Hon är aktuell med boken Perspektiv i fritidshem och är ny studierektor för grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i fritidshem.
  • Förskoleakademien 2018 2020-03-30 Välkommen till en heldag med föreläsningar och seminarier kring forskning och utbildning inom förskola.
  • VFU i Moçambique ett fint sätt att utvecklas 2020-03-27 När grundlärarstudenten Valeria skulle göra sin andra VFU tog hon tillfället i akt och åkte till Moçambique. Låt dig inspireras av hennes reseberättelse.
  • Stockholms universitet går över till digitala disputationer 2020-03-30 När Sveriges universitet nu går över till digital undervisning måste även disputationerna skötas via länk. En av de första ut på Stockholms universitet var Petra Petersen, som försvarade sin avhandling i pedagogik via mötesverktyget Zoom.
  • Forskningsmedel till praktiknära forskning vid Stockholms universitet 2020-03-10 Universitetet är ett av tre lärosäten som beviljats medel för praktiknära forskning inom regeringsuppdraget ULF.
  • Stockholms universitet har fått en podd om professionella samtal 2020-03-09 Aino Collmar och Annika Davén har startat Vägledningspodden. Den lyfter teman som är intressanta för alla som är intresserade av professionella samtal.
  • Många fördelar med VFU utomlands 2020-02-25 Zenobia Gomez White, som ska bli grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3, gjorde sin andra verksamhetsförlagda utbildning (VFU) på Svenska skolan i Fuengirola i Spanien. Där fick hon nya perspektiv på sin roll som lärare.
  • INSTÄLLT – Scenpodden live: Barnkonventionen 2020-04-23 Under 2020 blev barnkonventionen lag i Sverige. Vad innebär det i praktiken, för forskare, för privatpersoner – och för kulturutövare? Hur kan kulturen möta barnperspektivet och vad innebär scenkonst för alla?
  • Professionsprogram kan skapa fler lärare i skolan 2020-02-21 Krönika av prorektor Clas Hättestrand.
  • Ny dynamisk ALC-lärosal för studentaktiverande undervisning 2020-02-25 I Södra huset står nu universitetets första ALC-lärosal färdig att användas för undervisning. Lärosalen är speciellt utformad för undervisningsmetoden Active Learning Classroom (ALC).
  • Humanistiska föreningen utlyser stipendium 2020-02-18 Humanistiska föreningen (HumF) utlyser det årliga RunJanne-stipendiet som kan sökas av doktorander vid Humanistiska fakulteten.
  • Ny forskarskola ska lyfta naturvetenskapernas och matematikens didaktik 2020-03-04 I höst startar en forskarskola som ska göra undervisningen i matematik och naturvetenskap mer relevant för eleverna. Tre universitet samarbetar om forskarskolan som vänder sig till lärarutbildare.
  • Svenska som andraspråk måste få högre status 2020-03-03 Trots att svenska som andraspråk utvecklats kontinuerligt sedan det infördes som skolämne för 25 år sedan stämplas det ofta som ett lågstatusämne utan utmaningar. Det kan den didaktiska forskningen i ämnet hjälpa till att ändra på.
  • Hög kvalitet på universitetets ämneslärarutbildningar 2020-02-19 Stockholms universitet kommer väl ut i den granskning av ämneslärarutbildningarna som Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har gjort. Universitetets utbildningar har övervägande hög kvalitet, medan åtgärder behöver sättas in för att kvalitetssäkra ett av undervisningsämnena.
  • Skoldebatten föremål för ny forskarskola 2020-02-24 Fyra lärosäten går samman i en bred satsning för att undersöka hur historien påverkar dagens skola.
  • Symposium och 10 årsjubileum för ÄdFo! 2020-02-20 Stockholms universitets ämnesdidaktiska forskarskola ÄdFo firar 10 år. I samband med jubileet arrangerades ett symposium om samverkan kring forskarutbildning mellan skola och lärosäte.
  • Ny bok om ungdomar med utländsk bakgrund, skola och integration 2020-02-28 Stefan Lund visar i sin forskning hur unga människor med utländsk bakgrund aktivt förhandlar och reflekterar över sina möjligheter och begränsningar om att passa in eller inte passa in i skolan och det svenska samhället.
  • INSTÄLLT – Migration och myter i media 2020-03-16 Uppdatering: Evenemanget är inställt tills vidare. Hur rapporteras migration och integration i media? Vem flyttar fram retoriken? Och vilken roll spelar sociala medier – följer sociala medier opinionen eller leder de den?
  • Publicera dig Open Access utan kostnad hos SAGE 2020-02-06 Nu kan du som forskare vid Stockholms universitet publicera dig Open Access utan avgift i tidskrifter från SAGE.
  • INSTÄLLT! Symposium: migration och integration – möte mellan forskning och praktik 2020-05-19 Uppdatering: Med anledning av det rådande smittskyddsläget har organisationskommittén beslutat att ställa in symposiet "Migration och integration – möte mellan forskning och praktik", som skulle ha ägt rum den 2 juni. Förhoppningen är att genomföra under 2021. Information om detta kommer.
  • Angelägen konferens om svenskan i ett andraspråksperspektiv 2020-02-05 I januari 2020 bjöd Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) in till konferensen Vadan och varthän? Dåtid, nutid och framtid för svenska i ett andraspråksperspektiv. Nu kan du ta del av konferensens inspelade presentationer.
  • Vem vill du ge priset Årets lärare? 2020-02-04 Har du som är student haft en engagerande lärare som inspirerat dig att lära mer? Eller har du som anställd en kollega som gör framstående pedagogiska insatser? Med en nominering till det pedagogiska priset — Årets lärare 2020 har du chansen att lyfta fram och premiera just din eller er lärare.
  • Bildningspodden live: Om hjärnan 2020-02-26 Vad vet egentligen vetenskapen om hjärnan? Bildningspodden tar tempen på hjärnan tillsammans med Christian Broberger, professor i neurokemi och Hatice Zora, forskare i lingvistik.
  • Podd: Hur motiverar vi elever, barn eller kollegor att göra sitt bästa? 2020-01-28 Ruhi Tyson, lektor, medverkar i podden "Talking to experts" på temat motivation.
  • Snabbspår för nyanlända lärare – ett första steg att etablera sig i läraryrket 2020-01-21 Anki Bengtsson och Larissa Mickwitz, lektorer, har följt en grupp deltagare i Snabbspåret för nyanlända lärare och förskollärare vid Stockholms universitet under december 2016 – maj 2017. Här presenterar de sin rapport.
  • Så kan lärare utforma forskningsbaserad undervisning 2020-01-21 Boken "Att utveckla forskningsbaserad undervisning", med Ylva Ståhle, Mimmi Waermö och Viveca Lindberg som redaktörer belyser vikten av och förutsättningar för att arbeta för en undervisning där den beprövade erfarenheten samverkar med ett vetenskapligt förhållningssätt – helt enkelt en hållbar utveckling av undervisningen.
  • Vadan och varthän? Dåtid, nutid och framtid för svenska i ett andraspråksperspektiv. 2020-01-22 NC bjöd den 16 januari 2020 in till en konferens "Vadan och varthän? Dåtid, nutid och framtid för svenska i ett andraspråksperspektiv". NC ville samla forskare och utbildningsaktörer för att ta avstamp i ämnets utveckling hittills och blicka framåt för att formulera vad som behöver göras framöver gällande forskning, undervisning och utbildningspolitiskt arbete kring svenska i ett andraspråksperspektiv. Här kan du ta del av konferensen i efterhand.
  • Elever läser deckare och skriver spökhistorier 2020-01-16 I januari 2020 hölls ett högre seminarium där två språkdidaktiska studier som genomförts i grundskolans svenskundervisning presenterades av forskare vid Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.
  • En förskola som tar barn in i publika platser 2020-03-13 Vad händer om en forskare tillsammans med två pedagoger och sex förskolebarn börjar sjunga i en buss eller börjar leka med sina röster i en tunnel? Det är precis vad doktoranden Christine Eriksson undersökte i sin avhandling.
  • Bilden av religiösa friskolor behöver nyanseras 2020-01-10 Etableringsstopp för religiösa friskolor får i dagsläget inga större effekter. Men debatten om dessa skolor behöver nyanseras. Det menar Jenny Berglund, som är professor i religionsdidaktik.
  • Nysatsning på fler ämneslärare i naturvetenskap och matematik 2020-01-08 Kompletterande pedagogisk utbildning är vägen för att bli ämneslärare i naturvetenskapliga ämnen och matematik för den som söker till Stockholms universitet inför hösten.
  • Ny nationell forskarskolan i tillämpad utbildningshistoria: Utlysningen öppnar i februari 2020-01-02 Forskargruppen Utbildningshistoria och utbildningssociologi, vid Institutionen för pedagogik och didaktik, har varit involverade i att jobba fram en ny nationell forskarskola kallad ”Perspektiv på dagens skola: forskarskola i tillämpad utbildningshistoria.”
  • Tydligare andraspråksperspektiv i Skolverkets kursplaneförslag 2019-12-18 Nu har Skolverket lämnat över förslag på reviderade kursplaner för grundskolan. Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) har läst förslagen och jämfört kursplanen i svenska som andraspråk med kursplanen i svenska. NC konstaterar att skillnaderna mellan kursplanerna ökar och att det viktiga andraspråksperspektivet i högre grad skrivs fram i kursplanen i svenska som andraspråk.
  • Publicera dig Open Access hos Wiley utan kostnad 2019-12-17 Från den 1 januari 2020 kan du som forskare vid Stockholms universitet publicera dig Open Access utan kostnad i flertalet tidskrifter från det vetenskapliga förlaget Wiley.  
  • Samling för fler lärare 2019-12-17 Krönika av prorektor Clas Hättestrand.
  • Vill du nå ut internationellt med din forskning? Välkommen till workshop med The Conversation 2020-01-21 The Conversation publicerar forskningsnyheter för en internationell publik och når över 38 miljoner läsare varje månad. Stockholms universitet är nu medlem i stiftelsen bakom det digitala vetenskapsmagasinet och erbjuder nu en workshop för forskare i samarbete med The Conversation.
  • Nedskärningar slår hårt mot sva-elever 2019-12-13 Bristen på utbildade sva-lärare i svensk skola är ett allvarligt problem, skriver Anna Kaya och Karin Sandwall på Nationellt centrum för svenska som andraspråk i en debattartikel i Skolvärlden.
  • Svenska elever kan mer matematik än vad Pisa visar 2019-12-20 Svenska elever presterar över OECD-genomsnittet i matematik och på samma nivå som Finland och Norge i den senaste Pisa-undersökningen.
  • Speciallärarstudent prisad som årets inspiratör 2019-12-20 Hon är hästtjejen som lärde funktionshindrade att rida, utbildade sig till lärare och nu har med sig hunden i Ekebyhovs grundsärskolas klassrum. Med en termin kvar på speciallärarutbildningen fick Denice Sverla ta emot priset som årets inspiratör på Lärargalan.
  • Antalet antagna till utbildningar vid SU ökar med fyra procent 2019-12-10 Efter första urvalet för vårterminen 2020 ökar antalet antagna till Stockholms universitet med fyra procent jämfört med förra året. I hela landet är det fler behöriga sökande och antagna än någonsin tidigare.
  • På uppdrag för de flerspråkiga eleverna 2019-12-18 Projektledarna på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) är ofta ute i landets kommuner för att ge lärare och skolledare kompetensutveckling kring språk- och kunkapsutvecklande arbetssätt. Karin Pettersson och Monica Lindvall berättar hur det kan gå till på ett sådant uppdrag.
  • Studenthälsan i Stockholm och KTH inleder samarbete 2019-12-09 Studenthälsan i Stockholm utökar sin verksamhet och tar från och med årsskiftet även emot studenter från KTH. KTH:s studenthälsovård har hittills skötts av en extern partner. När avtalet med denna löper ut väljer lärosätet att ingå ett samarbete med Stockholms universitet.
  • Seminarium om datahanteringsplaner 2020-01-22 Stockholms universitetsbibliotek och Avdelningen för forskningsstöd bjuder in till ett seminarium om datahanteringsplaner, något som är aktuellt just nu hos många forskningsfinansiärer.

Kontakt

Postadress: Stockholms universitet, SE-106 91 Stockholm
Besöksadress: Universitetsvägen 10 A
Växel telefon: 08-16 20 00
Pressekreterare lärarutbildningarna: Gunilla Nordin, mobil: 0732-70 43 19, e-post: gunilla.nordin@su.se
Universitetets presstelefon:
08-16 40 90

Kontakt lärarutbildningarna
Kontaktinformation lärarutbildningarna

Lärarutbildningens nyhetsbrev

 

Universitetet i sociala medierUniversitetet på Facebook Universitetet på Instagram Universitetet på Linkedin Universitetet på Twitter Universitetet på YouTube