Lärarfortbildningar våren 2024

I vår har du som är lärare/pedagog chansen att fortbilda dig om Östersjön och få stöd i att undervisa om hav och hållbar utveckling. I samband med lanseringen av den nya Lektionsbanken om Östersjön arrangeras flera webbinarier och workshops.

Lektionsbanken om Östersjön, som lanseras under våren, är en ny undervisningsresurs för gymnasie- och högstadielärare, framtagen vid Stockholms universitets Östersjöcentrum. Den består av ett rikt bildmaterial, faktaunderlag för lärarens egen inläsning och övningar för eleverna, inklusive ett escape room-inspirerat spel där eleverna själva ska rädda en vik från övergödning.

Under våren arrangerar vi en webbinarieserie med Bioresurs (Nationellt resurscentrum för biologiundervisning) och fysiska workshops med Baltic Sea Science Center på Skansen, där du som lärare får pröva på delar av lektionsmaterialet och fördjupa dina kunskaper om Östersjön, med hjälp av forskare från Stockholms universitet.

Besökare testar experiment för att skikta vattenmassor.
Ta del av spännande klassrumsexperiment som beskriver hur havet fungerar. Foto: Tina Johansen Lilja, Havsmiljöinstitutet.

Webbinarieserie med Bioresurs (på Zoom):

Torsdag 14 mars kl 16.00-17.15

Östersjön är både unikt och känsligt. Vad är det som gör Östersjön så speciellt? I detta webbinarium får du bekanta dig med den första delen av Lektionsbanken om Östersjön, som handlar om innanhavets geografi och historiska utveckling. Marinekolog Sofia Wikström berättar om de särskilda miljöförhållandena och vad de innebär för livet under ytan.

Måndag 8 april kl 16-17.15

Hur ser livsmiljöerna i Östersjön ut, vilka lever där, och hur påverkar vi människor? I detta webbinarium får du bekanta dig med en andra delen av Lektionsbanken om Östersjön, som handlar om innanhavets ekologi och biologiska mångfald. Du får också möta ekologen och miljöanalytikern Joakim Hansen, som forskar i grunda kustområden.

Torsdag 25 april kl 16-17.15

Under detta webbinarium dyker vi ner i det stora miljöproblemet med övergödning – och lösningar på det. Du får bekanta dig med Lektionsbankens material, bland annat ett escape room-inspirerat spel, där eleverna ska rädda en havsvik från övergödning. Limnolog Emil Rydin berättar om försöken att få tillbaka friska vikar längs våra kuster.

Workshops på Baltic Sea Science Center, Skansen

Torsdag 22 februari kl 17-19

Vad gör Östersjön till ett så unikt och känsligt innanhav, och hur kan du utforska det i klassrummet tillsammans med dina elever? Under denna workshop fördjupar vi oss i Lektionsbankens första del, om Östersjöns geografi och historia. Du får också träffa den marina geofysikern Richard Gyllencreutz, som berättar om tiden då Östersjösänkan ännu var täckt av inlandsis.

Begränsat antal platser. För verksamma gymnasie- och högstadielärare.

Måndag 15 april kl 17-19.30

En spelkväll om Östersjöns värsta miljöproblem – och lösningar på det! Vi fördjupar oss i Lektionsbankens material om övergödning, och du får pröva det escape room-inspirerade spelet ”Rädda viken!” och själv försöka rädda en havsvik från övergödning. Du får också träffa systemekologen Linda Kumblad, som ledde det forskningsprojekt i Stockholms skärgård som spelet bygger på.

Begränsat antal platser. För verksamma gymnasie- och högstadielärare.

Mer info och anmälan

Lektionsbanken om Östersjön hittar du här.

Vid frågor, kontakta michaela.lundell@su.se