Det bästa av två världar

Efter några år som aktuarie återvände Lina Palmborg till Matematiska institutionen för att forska inom matematisk statistik. Nu har Lina påbörjat ett nytt uppdrag i företaget Lynx Asset Management. Hennes kombinerade erfarenheter från yrkesliv och forskning är till stor nytta.

Den 22 september försvarade Lina avhandlingen Modern developments in insurance mathematics, som bland annat fokuserar på hur man kan använda maskininlärningsmetoder för att lösa försäkringsmatematiska problem. Innan arbetet med avhandlingen började 2018, jobbade Lina som aktuarie hos Handelsbanken Liv.

- Du har både varit yrkesaktiv inom försäkringsbranschen och forskat på Matematiska institutionen. Vad har det tillfört att varva mellan sådana olika världar?

- Jag har kunnat se vilka problem som företagen brottas med, vilket har påverkat flera av de forskningsprojekt jag har ägnat mig åt. Samtidigt hoppas jag att min forskning även når ut till branschen och kan påverka de metoder och modeller som används i praktiken.

Lina Palmborg är civilingenjör från KTH i grunden och gjorde sitt examensarbete på Handelsbanken Liv, där hon sedan började jobba som aktuarie efter studierna. Bland arbetsuppgifterna var prissättning av produkter och värdering av försäkringsavtal. Lina spelade också en nyckelroll vid utveckling av modeller för solvensberäkningar, i och med nya regler för försäkringsbranschen som trädde i kraft 2016.

- Jag har tyckt om matte från jag var liten, på gymnasiet läste jag matematik och data. På KTH läste jag industriell ekonomi med inriktning finansiell matematik, men jag läste också senare in aktuariekurserna på SU, säger hon. På frågan hur viktig matematiken är för att lösa de svåraste problemen svarar Lina att man behöver kunna sin matte ordentligt.

- Hur är skillnaden mellan rollen som yrkesaktiv i försäkringsbranschen och rollen som forskare?

- I det privata näringslivet är man under press för att slutföra uppdrag inom en given tidsram, det blir en balansgång mellan att bli klar i tid och hur långt man kommer i utvecklingsarbetet. När man doktorerar har man mer tid till att förstå saker ordentligt och att lösa komplexa problem, säger Lina.

- Vad vill du säga till nyblivna matematikstudenter som tycker studierna är jobbiga i början?

- Ofta är det ju så att när man i slutet av en kurs gör en tillbakablick, inser man att man har koll på något som man tyckte var väldigt svårt i början. Om man lägger tillräckligt med tid, använder rätt studieteknik och går in för att förstå nånting i stället för att memorera, har man bra förutsättningar för att lyckas i utbildningen, säger Lina.