Fullt hus i Matteklubben!

- Jag tycker det är kul att lösa lite svårare uppgifter än de vi får i skolan, säger Oscar, som är en av över 60 mellanstadiebarn som kom till Stockholms universitet i lördags för att vara med i Matteklubben. Här med mamma Johanna, ledare Leo Robèrt och professor i Matematik Tom Britton. Matteklubben är ett samarbete mellan Stockholms universitet och KTH.

- Det är bra att Oscar får träffa andra barn som också tycker att matte är kul. Jag tror att matematik blir allt viktigare i framtiden, säger mamma Johanna. Hon tror att matematiska kompetenser som programmering och maskininlärning kommer bli värdefulla kompetenser i framtiden.

I år deltar 90 elever från mellan- och högstadieskolor i Stockholm i Matteklubben, vilket är 20 fler än i fjol. Matteklubben drivs av Stockholms matematikcentrum (SMC), som är ett samarbete mellan Stockholms universitet och Kungliga Tekniska högskolan.

- Syftet med Matteklubben är att öka intresset för matematik bland barn och unga, då det i Sverige råder stor brist matematiker, säger Tom Britton, professor i matematik vid Stockholms universitet. Han är ordförande i Stockholms matematikcentrum och var också på plats i lördags tillsammans med professor Mats Boij från KTH.

Matteklubben består av två grupper, en för mellanstadiet och en för högstadiet. I år deltar 50 elever från mellanstadiet och 40 elever från högstadiet, medan vi hade 30 deltagare i varje grupp i fjol. Deltagarna anmäler ett intresse innan terminen börjar, sedan dyker man upp på de träffar då man kan och vill. Så här långt har tre träffar ägt rum.

Arbetsmarknaden för matematiker är oerhört god. Det finns en stor brist på matematiker bland annat i försäkringsbranschen, finansnäringen och företag som utvecklar AI. Det finns dessutom ett stort behov av forskare inom matematik. Om man gillar matte har man bra förutsättningar för att klara matematiska studier. Då har man också mycket goda jobbmöjligheter efter avklarade studier.