Juridikdoktoranden Zhicheng He läste kurs i programmeringsteknik

Idag är Zhicheng He doktorand i juridik och informationsteknologi vid Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet. Men hans stora intresse för IT fick upp hans ögon för Matematiska institutionens kurs Programmeringsteknik.

Zhicheng He
Zhicheng He. Foto: privat

- Jag har alltid varit väldigt intresserad av IT. Min forskning vid Juridiska fakulteten fokuserar på IT-rätt, det vill säga rättspolitiken kring informationsteknologi, såsom artificiell intelligens. Jag har därför alltid velat lära mig mer om just IT. Jag försökte hitta en användbar utbildning och fick reda på att det fanns en kurs i programmeringsteknik på Matematiska institutionen. Det kändes klockrent så jag bestämde mig för att gå den, säger Zhicheng He.

Lärarna spelade en viktig roll

Zhicheng minns tiden på Matematiska institutionen som väldigt positiv, och enligt honom spelade lärarna en särskilt viktig roll.

- Det var fantastiskt att plugga på Matematiska institutionen. Det bästa var att alla lärare var väldigt hjälpsamma. Till exempel var Evan Cavallo, Lars Arvestad och Anders Mörtberg oerhört stöttande och hjälpsamma. Detta gjorde det lättare för mig att följa kursen. Alla lärarassistenter var också hjälpsamma, säger Zhicheng.

Kursen i programmeringsteknik är en introduktionskurs till programmering som utgår från verklighetsbaserade situationer, och varvas med föreläsningar, hemuppgifter och labbmoment.

- Kursen erbjöd precis det jag behövde. Jag har utvecklat förmågan att lösa programmeringsuppgifter och har ökat min förståelse för programmering, säger Zhicheng.

Är du nyfiken på att läsa enstaka kurser vid Matematiska institutionen? Läs mer här.

Här hittar du alla våra utbildningar.