Årlig öppen föreläsning: Bert Bolin Lecture on Climate Research 2023

Öppen föreläsning riktad mot gymnasieelever och allmänheten. Följ länkarna för att registrera dig och säkra en plats i Aula Magna den 24 maj! Föreläsningen ges på engelska och är öppen för alla som är registrerade.

Clouds viewed from airplane. Photo: Rob David
Foto: Rob David

"Bert Bolin Lecture on Climate Research" ges årligen av Bolincentret för klimatforskning för att hedra professor Bert Bolin och hans pionjärarbete inom klimatforskning vid Stockholms universitet och internationellt. Föreläsaren väljs av Naturvetenskapliga fakulteten bland framstående forskare inom klimatforskning.

Årets gästföreläsare är professor Trude Storelvmo från Universitetet i Oslo, som kommer att diskutera den fascinerande länken mellan mikroskalig molnfysik och storskaliga klimatförändringar. Såsom en ledande expert inom området har professor Storelvmo bidragit avsevärt till IPCC-rapporter och hennes forskningsgrupp använder en mängd forskningsmetoder för att studera aerosolpartiklarnas och molnens roll i jordens klimat.

Research team by airplane. Photo: Terje Megård
Foto: Terje Megård

Föreläsningen är öppen för alla som registrerar sig och riktas mot gymnasieelever och allmänheten. Vi uppmuntrar dig att utnyttja denna ovanliga möjlighet att få insikt och kunskap från professor Storelvmos omfattande forskning och erfarenhet.

För mer information och för att registrera dig, följ länken till Bert Bolin Climate Lecture 2023 (text är på engelska).

Direkt länk till registrering (text är på engelska).