1st ARTofMELT Science Workshop

Forskarna från isbrytarexpeditionen ARTofMELT i maj och juni, 2023, möttes för första gången sedan expeditionen under trevliga former i Stockholm till 1st ARTofMELT Science Workshop, 22-24 april, för att under tre dagar diskutera de allra första forskningsresultaten. Utöver ett kärt återseende, blev mötet mycket lyckat och alla återvände hem utmattade men också entusiastiska inför det fortsatta arbetet.

Deltagare i workshop samlade till gruppfoto. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.
Deltagarna i 1st ARTofMELT workshop samlade till gruppfoto framför Gröna Villan. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.

Workshopen hölls i De Geer-salen i Geocentrum och samlade c:a 50 registrerade deltagare, de flesta på plats men också några över Zoom, plus flera andra intresserade och gäster. Utöver att dela de fösta forskningsresultaten, diskuterades även det fortsatta forskningsarbetet, inklusive framtida modelleringsarbete, översiktsartiklar och publicering av specialnummer, den gemensamma databasen på Bolincentret och potentialen för ytterligare populärvetenskap och policyrelevanta resultat från expeditionen.

Föreläsning om forskning. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.
Julia Asplund berättar om sin aerosolforskning under expeditionen ARTofMELT för den församlade workshopen. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.

Workshopen sponsrades av det Internationella Meteorologiska Institutet (IMI) och med respengar för yngre forskare från International Arctic Science Committee (IASC).