Femte rapporten från ARTofMELT

Efter två veckor vid samma isflak så har vi drivit söderöver längre än vi egentligen skulle önskat, men alltefter att starten av smältsäsongen har krupit närmare har tiden till expeditionens slut också kommit närmare. Det har inte funnits tid att försöka finna ett nytt isflak längre norrut och ändå hinna sätta upp en ny isstation. Så vi stannade här och igår kom våren!

Panorama over sea ice. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University.
Bild 1: Morgonvy från Odens översta däck, med låga moln i antågande. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.

Klockan 06.51 UTC lördagen den 10 juni kröp temperaturen över noll mer långvarigt, och där har den förblivit. Vi har den senaste veckan sett hur temperaturen sakta krupit uppåt och allt eftersom har också den välbekanta dimman också blivit vanligare. Igår spenderade vi hela dagen inbäddade i tät dimma – vilket innebär att allt arbete ute på isen ställdes in.

Sea ice, fog and bog bows in the Arctic. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University.
Bild 2: Med allt högre temperaturer följer också mer frekvent dimma, och när solen bryter igenom kan man få se den välbekanta dimbågen – en kusin till den mer storslagna regnbågen. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.

Idag har det regnat, och ikväll eller i morgon väntar vi på blötsnö med kraftig vind. Så idag, söndag, gör vi det sista arbetet och packar ihop vårt isflak – lastar all utrustning ombord emellan dimbankarna. Och mellan isbjörnsbesöken som har varit flera om dagen den senaste tiden. Vi har haft väl över 30 besök, även om det är omöjligt att veta säkert om en del kommit mer än en gång, och varje dag har arbetet på isen fått avbrytas för att gå ombord för säkerhets skull.

Polar bear mother and two cubs. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University.
Bild 3: Ett av de många isbjörnsbesöken den senaste tiden var en isbjörnshona med två pigga och mycket lekfulla ungar i släptåg. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.