Fjärde rapporten från ARTofMELT – slutet är nära

Efter förflyttningen norrut (se förra rapporten) körde vi igen fast i besvärlig is omkring N80.5º E5º och detta verkar vara så långt norrut vi kommer detta år. Där fann vi ett isflak som vi har stannat vid sedan dess.

Sea ice in the Arctic. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University
Bild 1: Medan vi etablerar oss på vårt nya isflak drar moln och sakta in och får isen att se ut som en alplandskap. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet

Alla dagar här är arbetsdagar och idag firar vi Sveriges nationaldag med – arbete. Vilken dag det är spelar mindre roll på en expedition – förutom lördagar då vi klär om till middag.

Researchers and crew on Oden with the Swedish flag. Photo: Paul Zieger/ACES/Stockholm University
Bild 2: Gruppbild på alla ombord på Oden under ARTofMELT med anledning av nationaldagen. Foto: Paul Zieger/ACES/Stockholms universitet

Vädret har varit blandat. Precis när vi hade installerat instrument på isen drog dimma och moln in, följt av nästa snöstorm, men inte i närheten av de två vi haft tidigare. Efter detta har det varit en mix av låga moln, dimma och snöbyar, men idag skiner solen från en blå himmel. Men dålig sikt i dimma eller snöfall är ett problem för arbete på isen, eftersom isbjörnsvakterna inte ser så långt då.

Two polar bears fighting on the ice. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University
Bild 3: Isbjörnar som slåss bryr sig mer om att vinna än att lyssna på våra varningar.
Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet

Vi har haft flera isbjörnsbesök bara de senaste dagarna. Häromdagen fick vi försiktig mota bort ett par hanar som var mer intresserade av att slåss med varandra än av våra varningsskott. På natten kom sedan en annan björn förbi, tuggade på några flaggor och fortsatte med att gräva upp en SIMBA-boj, som är nedgrävd i snön för att mäta förändringar i snön och isen. Senare på dagen kom en hona med en liten unge förbi, precis som vi vände Oden för att ha vinden framifrån så vi kan mäta i ren luft. De kom nästan ända fram till Oden, innan de släntrade iväg över vår bakgård och välte omkull några instrument, men utan att förstöra något.

Polar bear mom and cub. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University
Bild 4: Isbjörnsbesök när vi vänder isbrytaren Oden in i vinden. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet

Temperaturen har varit över smältpunkten ett dygn och nära ytterligare några, men den ordentliga smältningen har ännu inte börjat. Vi stannar nu vid detta flak till nästa helg när det igen är varm luft i prognosen. Nästa rapport kommer antagligen inte förrän efter att expeditionen är avslutad.