Professor Ian Brooks, Universitetet i Leeds, blir hedersdoktor vid SU

Professor Ian Brooks, Universitetet i Leeds, blir hedersdoktor vid Stockholms universitet under installations- och promotionshögtiden den 29 september 2023 i Aula Magna. Professor Michael Tjernström vid Meteorologiska institutionen (MISU) var den SU-forskare som nominerade honom till utmärkelsen.

Professor Ian Brooks, Universitetet i Leeds. Foto: privat

Ian Brooks, professor vid Universitetet i Leeds, Storbritannien, är en ledande expert om atmosfärens gränsskikt, det tunna skikt där den fria atmosfären möter jordens yta och påverkas av dess egenskaper genom turbulenta flöden. Han arbetar särskilt med utbytet av energi, gaser och partiklar mellan hav och atmosfär, främst med observationer i fält men han har även arbetat med utvärdering och utveckling av numeriska modeller för klimat och väder.

Fältarbetet utförs ofta under extrema förhållanden, till exempel över öppet hav med höga havsvågor vid hög vindhastighet eller över havsisen i Arktis. Ian Brooks har deltagit i flera Arktisexpeditioner med den svenska forskningsisbrytaren Oden och är en mycket uppskattad medarbetare för många forskare vid Stockholms universitet.