Rapport nummer två från ARTofMELT

Vi har nu varit förtöjda till samma isflak vid ungefär N80º W1.5º sedan måndag 15/5 på kvällen. Det är längre söder och öster ut än vi hade önskat, men isen har varit svår att bryta även för Oden och det har tvingat oss mer västerut än norrut sedan förra rapporten när vi precis nått iskanten.

Nu driver vi med detta flak sakta söderut. I söndags hade vi snöstorm med vindbyar över 25 m/s och kraftigt snöfall - i sidled. Men inget eller ingen gick sönder och observationerna ombord fortsatte hela tiden. De senaste två dagarna har vi haft soligt men kallt, omkring –10ºC.

Sea ice in the Arctic. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University
Bild 1: Så här ser isen ut som värst under måndagen då vi beslutade att start en kort isstation. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet
Arctic ocean, sky and sun. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University
Bild 2: Under de senaste två dagarna har det varit solsken nästan hela tiden. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet

Vi har utnyttjat nästan alla vår olika resurser; flugit med både Helikite, som är en stor ballong med mätinstrument under som är fjättrad vid en container på akterdäck, och med Helipod, som är ett instrumentpaket som hänger under helikoptern, och snö, is och vattenprover har samlats in för analys. Dessutom pågår de kontinuerliga mätningarna ombord hela tiden. Nu har vi mildare temperaturer i den längre prognosen så vi blir kvar här åtminstone till lördag 20/5, så det blir en relativt lång isstation.

Ship with helicopter and balloon. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University
Bild 3: Den första testflygningen med Helikite, en ballong som är fjättrad till en container på akterdäck, under ideala förhållanden. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet
Scientists at work on the Arctic ice. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University
Bild 4: Forskare i arbete på Arktis havsis. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet