Solen går upp över Barents Hav

Under de fyra veckor jag följt CAESAR i Kiruna har förhållanden i atmosfären inte riktigt stämt för det vi är intresserade av – kalluftsutbrott - men vi har ändå lyckats flyga sex gånger. Och nu ser det ut att ljusna.

Soluppgång äver Barents Hav sedd från luften. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet,.
Och solen går upp över Barents Hav. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.

Idag fick jag följa med på en flygning som gick upp mot isen söder och öster om Svalbard och det blev ett lyckat försök. Resan gick upp över västra delen av Barents Hav till i höjd med Svalbards sydspets.

Flygningen bestod av ett antal delar: på 5 km höjd där fjärranalys och droppsonder studerade luften under planet, långa färdben över och under moln, så kallad ”delfinflygning” - upp och ned flera gånger från låg höjd genom och till över molnen  och en lång flygning från havsisen ut över det öppet vatten på lägsta tillåtna höjd, ca 150 m.

Piloter i cockpit. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.
Piloterna på NCARs C-130 Hercules håller koll på havsisen under en sväng söder om Svalbard. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.

Forskningsinstrument i flygplan. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.
Längre bak I flygplanet arbetas det med olika instrument. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.

För tillfället anpassar vi start och landningstider till den stora NATO-övningen så för att få ut sju timmar i luften startade vi gryningen och såg solen komma upp under den högra vingen över Barents Hav.

Uppsprucket molntäcke över isen. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.
Uppsprucket molntäcke över isen strax sydost om Svalbard. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet.