Tredje rapporten från ARTofMELT

Expeditionens halvtidpunkt är nu passerad och första halvan bjöd på en blandning av erfarenheter. Isen har varit mycket svårare att ta sig igenom än förväntat.

Vi gav upp tidiga försök att ta oss norrut från iskanten och gick i stället sydvästvart för att runda två gigantiska isflak som blockerade vägen, för att ta oss norrut väster om dessa. Men detta visade sig dock också vara svårt. Dessemellan hade vi vår första längre isstation omkring N79.8º W2º, då vi kunde placera ut flera instrumentsystem på isen och välkomnade den första kortvariga pulsen av varm luft från söder, och samla in mycket värdefulla data.

Research vessel Oden in the Arctic. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University
Bild 1: Oden förtöjd vid ett isflak under en längre isstation, med Helikite svävande från akterdäck. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholms universitet
Helicopter transporting measuring device. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University
Bild 2: Odens helikopter far iväg med en Helipod, ett
avanserat instrumentsystem, hängande under medan
ovädret kommer närmare. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholm universitet

Men det västliga läget innebar också att vi hamnat i den sydliga isdriften längs Grönland och drev nästan en halv grad söderöver. Vi försökte gå norrut men varje gång vi stannade för att isen blockerade vägen drev vi tillbaka hälften så långt vi tagit oss dessförinnan. Lördagen 27 maj vände vi österut till öppet vatten och vände med god hastighet norrut. Sedan midnatt har vi nått N80.5º E5º där vi söker ett isflak för vår nästa isstation där vi skall invänta våren.

Men mycket har hänt. Vi har gjort otaliga korta isstationer på olika flak med Odens helikopter och även flugit Helipod; ett avancerat instrumentpaket som hänger under helikoptern. Vi har haft två ordentliga snöstormar med medelvindar över 20 m/s och byar väl över 25 m/s, som tvingade oss ligga orörliga ett helt dygn vardera, men vi har också haft soliga dagar med molnfri himmel. Temperaturen har mestadels varit väl under noll, -14ºC som lägst, och ny is bildas fortfarande i öppet vatten varje dag.

Polar bear with cub. Photo: Michael Tjernström/MISU/Stockholm University
Bild 3: Isbjörnshona med årsunge som kom på nära besök. Foto: Michael Tjernström/MISU/Stockholm universitet

Efter den längre isstationen hade vi också närgångna isbjörnsbesök, först en stor hane och senare en hona med årsunge. De senare kom en sen eftermiddag och skrämdes iväg med fartygets signalhorn, men kom tillbaka dagen efter.

På lördagen hade vi den sedvanliga halvtidsmiddagen; trerätters middag på vita dukar så vi äter i vart fall mycket gott!