Claudia Goldin får ekonomipriset

Årets ekonomipristagare, Claudia Goldin, visar i sin forskning hur kvinnors deltagande på arbetsmarknaden historiskt sett har svängt, och varför könsskillnader kvarstår än i dag. ”Hon bidrar till att öka förståelse för kvinnors arbetsliv”, säger Peter Skogman Thoursie.

Illustration av Claudia Goldin.
Claudia Goldin, ekonomipristagare 2023. Illustration: Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach

Kan du sammanfatta Claudia Goldins forskning och hur den varit viktig inom fältet?

– Jag skulle vilja framhålla fyra huvudområden. Det har historiskt skett betydande förändringar när det gäller könsskillnader på arbetsmarknaden, och Goldin har bidragit till att öka vår förståelse för vad som ligger bakom dessa, bland annat hur strukturella förändringar på arbetsmarknaden spelat roll, säger Peter Skogman Thoursie, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

– Hon har också belyst p-pillrets roll i att ge kvinnor möjligheten att bättre planera sina karriärer. Även under de senaste decennierna har det skett betydande förändringar, inte minst i Sverige, där kvinnor allt oftare intar ledande befattningar. Men fortfarande uppstår inkomstskillnader mellan könen, framförallt i samband med födelsen av det första barnet, fortsätter han.

– Slutligen har hon bedrivit forskning om hur arbetsplatsernas organisation kan påverka könsskillnader. Hon har pekat på ett samband i USA mellan ökad flexibilitet avseende arbetsdagens struktur, arbetstider, kortvariga frånvaroperioder och ett minskat löneskillnadsgap mellan könen.

Hon är den tredje kvinnan att få priset på 55 år – varför är det så få?

– Även om kvinnor generellt sätt passerat män i utbildningsnivå är män överrepresenterade i STEM (science, technology, engineering, and mathematics). Nationalekonomi är ett samhällsvetenskapligt ämne som ligger rätt nära dessa ämnen.

Du använder själv Goldin i din undervisning, på vilket sätt?

– Min undervisning går ut på att försöka förstå de könsskillnader vi observerar på arbetsmarknaden. Goldins bidrag är ytterst relevanta att ha med i denna analys.

Läs om STEM och Peter Skogman Thoursies kurs längre ner på sidan.

Mer om Claudia Goldin och priset

På måndagen 9 oktober tilldelades Claudia Goldin årets ekonomipris med motiveringen ”för att ha förbättrat vår förståelse av kvinnors arbetsmarknadsutfall”. Goldin är född 1946 i New York. Hon disputerade i nationalekonomi 1972 vid University of Chicago och är i dag professor vid Harvard University.

Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne har delats ut 55 gånger mellan 1969 och 2023. Det är tredje gången priset tillfaller en kvinna. Prisutdelningen följs upp av flera evenemang, bland annat ett panelsamtal på Riksbanken och en öppen föreläsning vid Stockholms universitet.

Föräldraskapeffekten.
Trots att kvinnor allt oftare får ledande befattningar uppstår fortfarande inkomstskillnader mellan könen. Särskilt tydligt blir det i föräldraskapet, menar Claudia Goldin i sin forskning. Illustration: © Johan Jarnestad/The Royal Swedish Academy of Sciences
U-formad
Claudia Goldin forskar på varför kvinnors deltagande på arbetsmarknaden historiskt sett inte gått rakt uppåt, och visar i stället en U-formad kurva. Illustration: © Johan Jarnestad/The Royal Swedish Academy of Sciences

Peter Skogman Thoursie

Professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet. Thoursie forskar främst inom arbetsmarknadsekonomi. Hans kurs om könsskillnader på arbetsmarknaden ges vid Stockholms universitet vårterminen 2024:

Gender Economics (EC2118)

Peter Skogman Thoursie

Om ekonomipriset

Läs mer på Nobelprisets webb

STEM

Engelskt paraplybegrepp för ”science, technology, engineering, and mathematics”.

STEM på Wikipedia

Text: Anneli Eriksson