Daniella jobbar som konsult efter examen

Daniella Dráb gick masterprogrammet i nationalekonomi vid Stockholms universitet och arbetar i dag med pensionsfrågor på PwC Sverige. Här berättar hon om studierna i nationalekonomi och övergången till arbetslivet.

Daniella Drab.
Daniella Dráb läste masterprogrammet i nationalekonomi och arbetar nu som pensionskonsult. Foto: Viktor Ahlzén

Varför tycker du att man ska läsa nationalekonomi?

– Du får en förståelse för hur ekonomiska system fungerar och påverkar samhället. Ämnet är brett och beroende på vad du själv tycker är intressant kan du arbeta inom många branscher. Finans, företagsrådgivning, offentlig sektor och fortsatt forskning är några områden.

Vad var roligast med dina studier?

– Att se på globala ekonomiska frågor var mest intressant tycker jag. Hur fungerar internationell handel och EU? Vad händer med ett lands ekonomiska tillväxt under en naturkatastrof eller vid ett krig? Hur kan vi förstå fattigdom med hjälp av ekonomiska teorier?

Hur är Stockholm som studentstad?

– I Stockholm finns allt! Du får samtidigt uppleva studentlivet och livet i huvudstaden. I Stockholm finns också många statliga myndigheter, Riksbanken och ledande företag inom den privata sektorn. Vi hade spännande lärare och gästföreläsare på programmet som alla hade erfarenhet från arbetslivet och forskningen. Det var inspirerande och bidrog till en mer verklighetsbaserad undervisning.

Hur var klivet från studierna till arbetslivet?

– Efter fem år på universitetet var det både roligt och lite nervöst att kliva in i arbetslivet. Jag valde den privata sektorn i stället för att arbeta på myndigheter som de flesta av mina kurskamrater. Som pensionskonsult arbetar jag med företagsrådgivning, finansiella frågor och utvärdering av pensionsrelaterade ämnen. En stor del av studierna i nationalekonomi handlar om att analysera och utvärdera komplexa problem och i mitt arbete får jag tillämpa dessa kunskaper på verkliga uppgifter. Det är utvecklande och självklart väldigt roligt!

Har du några tips till nya studenter i nationalekonomi?

– Förutom att vara aktiv på föreläsningar och seminarier, så skulle jag säga att ta tillvara på möjligheten att interagera med människor du träffar. Lär känna dina kurskamrater, prata med professorn i pausen på föreläsningen och fråga din seminarielärare om tips. Genom att kommunicera och samarbeta med andra kan du få nya perspektiv, intressanta diskussioner, och utbyta kunskap och erfarenheter. Du får definitivt en mer givande studieupplevelse!

Är du nyfiken på nationalekonomi vid Stockholms universitet?

Anmälan till höstens kurser och program öppnar den 15 mars. Du hittar våra utbildningar här:

Våra utbildningar

Välkommen med din anmälan senast den 15 april!