Jonas Vlachos är med i SVT:s debattprogram

Hur går det för barnen i svenska skolan? Jonas Vlachos svarar på frågan i SVT:s debattprogram Teodorescu & Suhonen.

Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi.
Jonas Vlachos är professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet. Foto: Sören Andersson

I december 2023 presenterade Skolverket den senaste Pisamätningen, som visar sämre resultat för svenska femtonåringar i matematik och läsförståelse. Tuffast är det för pojkarna där 30 procent blir underkända i läsförståelse.

Skolresultat har blivit viktigare i samhället.

I SVT:s debattprogram Teodorescu & Suhonen diskuteras frågan med forskarna Jonas Vlachos och Fredrik Zimmerman.

Jonas Vlachos säger att pojkar i genomsnitt presterar sämre i skolan, men att detta inte är något nytt eller specifikt för Sverige.

Däremot har skolresultaten blivit viktigare, menar han. Dels beror det på att utbildning har blivit viktigare i samhället, men även på skärpta behörighetsregler och att betygen fått större betydelse för urval. Skillnaderna i skolprestationer mellan pojkar och flickor har därmed blivit tydligare.

Se tv-programmet här

Programledare är Alice Teodorescu och Daniel Suhonen.

Jonas Vlachos är professor i nationalekonomi och forskar bland annat inom utbildningsekonomi.

Se hela programmet på SVT här

Här kan du läsa Skolverkets Pisarapport för 2022

Mer om Jonas Vlachos