Jonas Vlachos om Pisaresultatet i Dagens Nyheter

Pisaundersökningen visar sämre resultat för svenska femtonåringar i både matematik och läsförståelse, samtidigt som betygen har blivit högre. Det finns en betygsinflation i det svenska skolsystemet, säger Jonas Vlachos i Dagens Nyheters artikel.

Skolkorridor i svensk skola.
Pisaundersökningen visar sämre resultat för svenska femtonåringar. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

Lägre resultat, men högre betyg

Resultatet i matematik och läsförståelse är nu nere på samma låga nivå som 2012. I naturvetenskap är resultatet oförändrat.

Dagens Nyheter har kontrollerat femtonåringarnas slutbetyg för våren 2022, och pekar på att de har blivit högre sedan 2018, då den senaste Pisaundersökningen gjordes.

Jonas Vlachos är professor i nationalekonomi och forskar bland annat på skolfrågor. Han är inte överraskad av resultatet, säger han i Dagens Nyheter:

– Så blir det nästan alltid i Sverige eftersom betygen här lever sitt eget liv.

Jonas Vlachos menar att det finns en inbyggd betygsinflation i det svenska skolsystemet. Betygen kopplas inte till något fast och beständigt. Han fortsätter:

– Det gör att skolorna kan sätta betyg utifrån sina egna premisser.

Sverige saknar en hård kontrollinsats för betygssättning, säger Jonas, och systemet drivs i stället av att det är enklare att sätta höga betyg.

– Det är inte bara lärarna som känner så, utan också eleverna, föräldrarna, rektorerna och skolhuvudmännen som står och hejar på.

Jonas Vlachos
Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet. Foto: Rickard Kilström

Text: Anneli Eriksson