Konferens i nordisk offentlig ekonomi

Under två dagar i december hölls en konferens för hundra forskare och doktorander inom nordisk offentlig ekonomi.

Konferensen Nordic Public Policy Symposium arrangerades den 14–15 december av David Seim, Stockholms universitet, och Claus Kreiner, Köpenhamns universitet.

Huvudtalare var Emmanuel Saez vid University of California, Berkeley. Några andra presenterande deltagare var Kaisa Kotakorpi, Tampere University, Ragnhild Schreiner, Oslo universitet, och Jakob Søgaard, Köpenhamns universitet.

Konferensen planeras som ett årligt evenemang vid olika nordiska lärosäten, med syftet att sammanföra forskare inom offentlig ekonomi med fokus på Norden. Nästa år organiseras den av Köpenhamns universitet där Henrik Kleven, Princeton University, blir huvudtalare.

Kursen Public Economics

Dagarna innan konferensen höll David Seim och Arash Nekoei en intensivkurs i offentlig ekonomi vid Stockholms universitet. Kursen, som hade sjuttio deltagande doktorander, är den största forskarkursen institutionen hitintills organiserat.

Text: Anneli Eriksson