Nationalekonomi vid Stockholms universitet rankas högt

Times Higher Education har presenterat sin ämnesrankning för världens universitet 2024. I ämnet företagsekonomi och nationalekonomi rankas Stockholms universitet som nummer 2 i Sverige.

Vinter Stockholms universitet
Företagsekonomi och nationalekonomi vid Stockholms universitet rankas högt i Sverige. Foto: Niklas Björling

Om Times Higher Educations universitetsrankning

Företagsekonomi och nationalekonomi räknas som ett ämnesområde, business and economics. Universiteten bedöms och rankas utifrån hur de presterar inom tre discipliner: företagsekonomi och management, redovisning och finans samt ekonomi och ekonometri.

Topp fem i ämnet i Sverige är:

1. Lunds universitet
  2. Stockholms universitet
  3. Linköpings universitet
  4. Uppsala universitet
  5. Göteborgs universitet

I rankinglistan för hela världen hittas företagsekonomi och nationalekonomi vid Stockholms universitet på plats 151–175 av 801.

Amerikanska och brittiska universitet dominerar i toppen:

1. Massachusetts Institute of Technology
  2. Stanford University
  3. Harvard University
  4. University of California, Berkeley
  5. University of Cambridge

Här hittar du hela listan:

THE World University Rankings 2024 by subject: business and economics

Sökande till nationalekonomi ökar vid Stockholms universitet

Inför vårterminen 2024 ökade antalet sökande till nationalekonomi med 16 procent, som motsvarar 430 fler personer.

Läs vidare:

Sökande till nationalekonomi ökar med 16 procent