Niklas Wykman presenterade vårbudgeten

Regeringen överlämnade 2024 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudget den 15 april. Finansmarknadsminister Niklas Wykman besökte Stockholms universitet för en presentation samma dag.

Niklas Wykman.
Niklas Wykman presenterade vårbudgeten för studenter i nationalekonomi. Foto: Mårten Larsson

Under regeringens pressträff kallade finansminister Elisabeth Svantesson den svaga tillväxten och stigande arbetslösheten ”en ekonomisk vinter”. På besöket vid Stockholms universitet talade Niklas Wykman om den svenska lågkonjunkturen som väntas fortgå till och med 2025.

Trots detta tror regeringen på en förbättrad ekonomi för hushållen under 2024, med lägre inflation och stigande löner. Dock bedöms räntorna bli fortsatt höga under året, vilket påverkar köpkraft och konsumtion.

Niklas Wykman och student.
Studenter fick ställa frågor efter presentationen. Foto: Mårten Larsson

Besöket var välbesökt av studenter i nationalekonomi som fick chansen att ställa frågor efter presentationen. Flera studenter berörde bostadsbristen och den utsatta bostadsmarknaden. Niklas Wykman menar att det finns fog för att se över de regelverk som reglerar bostadsmarknad och finansiering av bostäder, men ökade kostnader och en svag efterfrågan väntas fortsätta belasta bostadsinvesteringarna under 2024.

Regeringen kommer att möta det ekonomiska läget med en tredelad plan, som du hittar mer utförlig i länkarna längst ner på sidan:

• Bekämpa inflationen och stötta hushåll och välfärd.
  • Återupprätta arbetslinjen.
  • Strukturreformer för en högre tillväxt.

Besöket organiserades av Nationalekonomiska institutionen vid Stockholms universitet.

Niklas Wykman med studenter.
Niklas Wykman i samtal med en student och sin pressekreterare. Foto: Mårten Larsson

Text: Anneli Eriksson