Roine Vestman publicerar i American Economic Review

Artikeln handlar om hur hushållens ekonomiska beslut påverkas av att de äger sitt boende. American Economic Review är en av de fem högst rankade tidskrifterna inom ekonomifältet.

Tak över Stockholm.
Under tidigt 2000-tal ombildades många hyresrätter till bostadsrätter i Stockholm. Foto: Mostphotos/Mickes fotosida

Hushållens konsumtion efter ombildning av hyresrätter

Analysen baseras på ett kvasiexperiment, bestående av försök att ombilda hyresrätter till bostadsrätter i Stockholm under tidigt 2000-tal.

Vissa av försöken misslyckades på grund av förändring i lagstiftning och dessa utgör en kontrollgrupp. Forskargruppen använder registerdata från Statistiska centralbyrån för att studera hur konsumtions- och sparbeteende påverkas av förändringen av hushållens balansräkning.

Grundmetoden för att mäta konsumtion med hjälp av registerdata över tillgångar och skulder utvecklade Roine Vestman i sin doktorsavhandling efter att liknande ansatser hade gjorts av danska nationalekonomer.

Figur över hushållens ekonomi.
Bild: Roine Vestman

En ombildning leder till att hushållens balansräkning växer kraftigt i omfång (se figur ovan). Huvudresultaten visar att hushållen använder tillskottet på flera sätt. De yngre ökar sina konsumtionsutgifter mer än de äldre. Hushåll som ställs inför förändrade inkomster använder bostadsrätten som pant för att låna.

– Det är så gott som omöjligt att förena de konsumtionsmönster vi ser utifrån äldre modeller av hushållens konsumtion. Däremot stämmer mönstren med nyare modeller som utgår från så kallade ofullständiga marknader. Och just den klassen av modeller har fått stort utrymme inom det makroekonomiska fältet de senaste decennierna. Vår studie ger starkt stöd för den forskningsinriktningen, säger Roine Vestman.

Stockholms stad sålde allmännyttans bostäder för billigt.

Enligt Roine kan studien också ses som en utvärdering av politiken runt allmännyttans ombildningar:

– Stockholms stad sålde allmännyttans bostäder för billigt. Även om den direkta förmögenhetsöverföringen var förhållandevis liten – den största vinsten låg i att de berörda hushållen redan hade fått ett hyreskontrakt – så togs varken hänsyn till marknadsvärdet på bostadsrättsmarknaden eller höjd för den sannolika framtida prisutvecklingen. Med hjälp av förmögenhetsregistret ser vi att de som ombildade har tjänat mycket på bostadsprisuppgången som följde.

Bonus från Swedish House of Finance

Roine Vestman tilldelas en bonus från Swedish House of Finance om cirka 200 000 kr för artikeln. Swedish House of Finance belönar forskare vid svenska lärosäten som publicerar inom fältet finansiell ekonomi i högt rankade tidskrifter.

Mer att läsa

Roine Vestman är docent i nationalekonomi vid Nationalekonomiska institutionen, Stockholms universitet.

Läs mer om Roine

Här kan du läsa artikeln i American Economic Review