Sökande till nationalekonomi ökar med 16 procent

Den 16 oktober var sista dagen att anmäla sig till vårterminen 2024. Jämfört med samma period förra året har 16 procent fler personer sökt till kurser i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Studenter Stockholms universitet.
Du kan studera på både campus och distans vid Nationalekonomiska institutionen. Foto: Victor Gårdsäter

Ny distanskurs står för största ökningen

Totalt sökte 2 690 personer till Nationalekonomiska institutionens utbildningar, en ökning med 16 procent. Ökningen motsvarar 430 fler sökande. Den nya distanskursen i mikroekonomi står för den största andelen.

För Stockholms universitet i helhet ökar antal sökande med nära tre procent. I hela landet ligger siffran på nära fyra procent. Läs mer här:

Sökande till Stockholms universitet

Vill du läsa nationalekonomi hos oss?

Om du missade tidsgränsen inför vårterminen öppnar många av våra kurser för sen anmälan den 15 december. Här hittar du våra utbildningar och information om distanskursen:

Våra utbildningar

Mikroteori med tillämpningar

Här kan du läsa om anmälan och antagning vid Stockholms universitet:

Från anmälan till antagning

Text: Anneli Eriksson