Sten Nyberg i Sveriges Radio

"Vilken roll spelar bristande konkurrens för prisuppgångarna?" Professor i nationalekonomi Sten Nyberg svarar på frågan i Sveriges Radio.

Sten Nyberg Nationalekonomiska institutionen
Sten Nyberg, professor i nationalekonomi och prefekt på Nationalekonomiska institutionen vid Stockholms universitet. Foto: Rickard Kilström.

Sten Nyberg intervjuas i Ekonomiekot Extra på Sveriges Radio. I avsnittets fokus står sambandet mellan bristande konkurrens och ständiga prishöjningar.

– Vilken roll spelar bristande konkurrens för prisuppgångarna? frågar programledare Hanna Malmodin.

– Konkurrens spelar ju roll för prisnivån. Är det dålig konkurrens tenderar man att få lite högre priser och i värsta fall också lite lägre kvalitet, svarar Sten Nyberg.

Programmet gästas också av Martin Mandorff och Arvid Fredenberg från Konkurrensverket, Erik Thedéen från Riksbanken, Magnus Groth från Essity och Carl Eckerdal från Livsmedelsföretagen.

Sten Nyberg är professor i nationalekonomi och prefekt på Nationalekonomiska institutionen vid Stockholms universitet.

Lyssna på Ekonomiekot Extra här