Två av våra forskare om Riksbankens förluster

Riksbanken kan behöva runt 40 miljarder kronor från staten. Annika Alexius och Roine Vestman intervjuas i SvD Näringsliv om miljardförlusten.

Annika Alexius och Roine Vestman
Annika Alexius och Roine Vestman är forskare i nationalekonomi vid Stockholms universitet. Foto: Rickard Kilström

Det här är inga låtsaspengar. Riksbankens förluster är en verklig kostnad.

I förra veckan meddelade Riksbankschef Erik Thedéen att banken kan behöva runt 40 miljarder kronor från staten för att återuppbygga det egna kapitalet. Miljarder som skattebetalarna får stå för.

I samband med uttalandet publicerade SvD Näringsliv en artikel där Annika Alexius och Roine Vestman, forskare i nationalekonomi, intervjuas på kontoret vid Stockholms universitet.

– Förlusten på 80 miljarder kronor är mer än vad staten spenderar på rättsväsendet och nästan lika mycket som den satsar på försvaret varje år, säger Annika Alexius.

Hon menar att det är en stor summa pengar som Riksbanken nu behöver. Hon får medhåll av Roine Vestman.

– Det här är inga låtsaspengar. Riksbankens förluster är en verklig kostnad, säger han i intervjun.

Enligt Roine Vestman finns tydliga likheter mellan Riksbankens situation och jätteförlusten hos amerikanska banken Silicon Valley Bank i fjol.

– Riksbanken och Silicon Valley Bank gjorde förlust av samma skäl. De tog en stor ränterisk, och när räntorna steg föll värdet på deras obligationer vilket ledde till stora förluster i förhållande till det egna kapitalet.

Vidare menar Roine Vestman att om en centralbank ska kunna hantera en kris är det viktigt att deras finanser är goda.

Text: Anneli Eriksson