Utredning föreslår förnyad sjukförsäkring

Längre sjukskrivningar och minskad återgång till arbete. Dessutom har utgifterna ökat med nästan 2 miljarder per år. Det visar en utredning med Peter Skogman Thoursie som överlämnades till regeringen den 2 april.

Vad är syftet med utredningen?

– Uppdraget har varit att utvärdera regeländringarna i sjukförsäkringen under 2021 och 2022. De nya reglerna innebar en mindre strikt bedömning av arbetsoförmågan mellan dag 181 och 550 i sjukfallet, med syfte att öka återgången i arbete hos den egna arbetsgivaren, säger Peter Skogman Thoursie, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Vad kommer ni fram till?

– Vi har analyserat inkomster, sjukfrånvaro, arbetsutbud och hälsa och hur dessa utfall har påverkats av de nya reglerna. För att utvärdera effekter har vi använt en design som tar hänsyn till kontrafaktiska utfall.

– Våra resultat visar bland annat att sjukskrivningarna har blivit längre, återgången till den egna arbetsgivaren har minskat, och att inga effekter på hälsa kunnat konstateras. Utgifterna i sjukförsäkringen har ökat med minst 16 procent, vilket motsvarar nästan 2 miljarder per år.

– Vi har även analyserat regeländringar riktade mot äldre som innebär lägre krav på omställning med syfte att minska tidigt uttag av ålderspension. Även när det gäller ”äldrereglerna” ser vi att de nya reglerna har en låg grad av måluppfyllelse. För de reformer där vi kunnat analysera effekter finner vi över lag en låg grad av måluppfyllelse.

Hur ser era förslag ut?

– Utredningen föreslår bland annat att de tidigare reglerna i bedömningen vid dag 180 i sjukfallet återinförs och att äldreregeln inom sjukpenningen tas bort.

Vidare läsning

Här kan du se Regeringens presskonferens och läsa utredningen

Peter Skogman Thoursie är professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet. Han forskar främst inom arbetsekonomi.

Läs mer om Peters forskning

Text: Anneli Eriksson