Viktoria Kozek vinner uppsatstävling

Viktoria Kozek tilldelas årets uppsatspris av Svenska utvärderingsföreningen för sin masteruppsats i nationalekonomi. Här berättar hon om arbetet med uppsatsen.

Viktoria Kozek.
Viktoria Kozek, doktorand vid Nationalekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Foto: Privat

Viktoria är förstaårsdoktorand vid Nationalekonomiska institutionen. Hon skrev uppsatsen under sitt sista år på masterprogrammet.

Din uppsats heter ”Money Talks: How Increased Reimbursement Rates Impact Parental Benefit Uptake”. Kan du berätta vad den handlar om?

Jag har analyserat effekterna av en ökning av ersättningsnivån för lägstanivådagarna på uttaget av föräldrapenningdagar. Jag visar att föräldrarna ökade sitt uttag av lägstanivådagar som svar på den höjda ersättningsnivån. Kvinnor tog ut fler dagar än män till följd av reformen, men om man beaktar den relativa skillnaden i uttag mellan kvinnor och män så ser man att effekterna var tämligen lika mellan könen. Ur ett policyperspektiv betonar min uppsats att ekonomiska incitament kan vara ett effektivt verktyg för att öka utnyttjandet av föräldrapenningdagar.

Hur valde du ditt ämne?

Jag har alltid haft ett stort intresse för arbetsmarknadsekonomi och välfärdsfrågor och valde att läsa kursen Policyanalys i arbetsmarknadsekonomi. Där väcktes även ett intresse för familjefrågor och barns välfärd. Ett examinationsmoment var att skriva ett forskningsförslag om ett projekt som skulle kunna genomföras som om vi hade tillgång till realistiska data. Jag började då undersöka data som fanns tillgänglig på Försäkringskassans hemsida och fann en diskontinuitet i mönstret av uttag av lägstanivådagar som jag kunde koppla till en reform i föräldraförsäkringen.

Hur såg din arbetsprocess ut?

Efter att ha presenterat forskningsförslaget på kursen och fått bra feedback valde jag att fortsätta med projektet. Jag tog då kontakt med Peter Skogman Thoursie, som bland annat forskar inom socialförsäkringsfrågor. Jag fick tillgång till mikrodata tidigt i processen och tog också kontakt med Försäkringskassan för att få ytterligare data. Större delen av vårterminen gick åt att tackla olika metodologiska utmaningar, en otroligt lärorik process mycket till Peters förtjänst. Men mindre roligt var huvudvärken som kom med att försöka fixa fina tabeller och grafer … I det stora hela var uppsatsskrivandet både frustrerande och utmanande, men också givande och roligt.

Här kan du läsa Viktorias uppsats (1106 Kb)

Svenska utvärderingsföreningens motivering

”För en metodologiskt stark undersökning av en central samhällsuppgift, där frågan besvaras med systematisk användning av detaljerade data och omsorgsfull förankring i kontexten, på ett sätt som förenar högt ställda krav på praktiskt användbar utvärdering och akademisk kvalitet.”

Priset delas ut den 7 december.

Läs vidare på SVUF:s webb

Text: Anneli Eriksson