Karin Senter: Att göra förort

Karin Senters avhandling Att göra förort – Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund ger en inblick i några ungdomars språkliga vardag. Karin Senter har genomfört en talspråksstudie, men inkluderar även andra sociala aspekter som är centrala för skapandet av ett vi i förorten.

Karin Senter
Doktorsavhandling, 2022
Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet

 

Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund

I studien skapar ungdomarna ett "vi" och detta gör de i relation till ett "dem", vilket i det här fallet är majoritetsungdomar utan förortsförankring. Ungdomarna som har följts jämför sitt tal, sin inställning till familjen, sin religiösa utövning, sin klädstil med mera med majoritetsungdomars och tar framför allt fasta på upplevda skillnader. Karin Senter, Institutionen för Nordiska språk vid Uppsala universitet, har undersökt hur språket används av ungdomar i förorten för att, så att säga, "göra förort".

Ungdomarna talar förortssvenska. Det är en svenska som signalerar talarens förortsbakgrund med vissa uttalsdrag, en viss språkmelodi och vissa grammatiska drag som alla bidrar till att talet tolkas som ”förortskt”. Ungdomarna betraktar sitt tal som en brist, men beskriver sällan sin egen språkanvändning som direkt dålig. Studien visar också att man inte bara kan göra förort; man kan också vara förort. Genom bland annat språk och klädstil kan man förkroppsliga förorten och bli den. Det uttrycks till exempel i kommentarer som: ”Hon är så orten”.

Här kan du läsa "Att göra förort: Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund" i sin helhet.

På denna sida