Ulrika Lögdberg: Nyanlända elevers välbefinnande och hälsa

Välbefinnande och hälsa skapas i utrymmet unga har i vardagen att agera och vara och är beroende av historiska och politiska processer. Det visar Ulrika Lögdberg, Högskolan Kristianstad, i sin avhandling som bygger på observationer och intervjuer med elever i en språkintroduktionsklass.

Ulrika Lögdberg
Doktorsavhandling, 2022
Halmstad universitet

 

Att förstå unga människors välbefinnande i en skolvardag

Avhandlingen speglar vad som bidrar till hälsa och välbefinnande hos nyanlända ungdomar, men också vad som utmanar. Lögdberg, som är etnolog, visar vad som behöver förstås, för att kunna främja nyanländas hälsa. Många unga handskas med att å ena sidan förhålla sig till ursprung och hemland, något som i omvärlden ofta beskrivs negativt. Å andra sidan ska de förhålla sig till den positiva bilden av Sverige som förmedlas till dem. En bild som många gånger utmanas för den nyanlända eleven. Studien visar elevernas strategier för att hantera detta då ansvaret faller helt på individnivå. Utrymmet att anta en annan position, än den som migrant, är snävt. Resultaten är läsvärda för lärare, kuratorer, rektorer och för beslutsfattare.

Lögdberg visar i avhandlingen att nyanlända språkintroduktionselever förväntas erövra ett nytt språk och kulturella normer. Med liten kontakt med svensktalande elever i kombination med bostadssegregation blir det här en nästan omöjlig uppgift. Eleverna möter också en utbredd vardagsrasism och då problem uppstår finns risk att det ses som individproblem snarare än strukturella problem. 

Understanding young people’s well-being within a translocal everyday life: How health and well-being are experienced and conditioned in the daily school life of young people recently migrated to Sweden

Läs Skolportens intervju med Ulrika Lögdberg

På denna sida