Nyanlända ungdomars språkutveckling i en digital tid - organisation och undervisning

21–22 mars 2019 anordnade NC en tvådagarskonferens om språkintroduktionsprogrammet.

Under konferensdagarna förenades ny forskning med beprövade och goda undervisningserfarenheter. Det fanns också utrymme för workshoppar, reflektion och erfarenhetsutbyte.

 

Presentationer

Det finns tyvärr varken åhörarkopior eller inspelningar från konferensen, men här kommer en kort presentation av föreläsningarna.

Arbete med nyanlända ungdomars litteraciteter – ett visuellt, verbalt och flerspråkigt gränsöverskridande

Qarin Franker är FD och lektor på Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet och har mångårig erfarenhet som lärare, lärarutbildare, forskare och kompetensutvecklare.

Språkutveckling för ungdomar i en digital tid

Hülya Basaran är lärare i svenska som andraspråk och har stor erfarenhet av att arbeta språkutvecklande med digitala resurser. 2016 belönades Hülya med utmärkelsen Guldäpplets särskilda pris för sitt nydanande sätt att arbeta med digitala resurser med nyanlända elever. Hon är medarbetare på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) med ansvar för grundskolan.

Ung och ny i Sverige – en vardag på ett sidospår

Mirjam Hagström är FD vid Tema barn, Linköpings universitet, och arbetar som lektor på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet. 

Alternativa vägar ut i arbetslivet utifrån de nyanländas förutsättningar

Catarina Jacobson arbetar som samordnare på Introduktionsprogrammen i Munkedals kommun. Hon har en lång erfarenhet av att undervisa nyanlända och att arbeta med ungdomar som faller utanför den ordinarie skolramen.

Språk och Yrke – ett ämnesintegrerat undervisningsprojekt

Emmy-Linda Svensson är förstelärare och undervisar i svenska som andraspråk, historia och religion. Stina Bauer är yrkeslärare på Hantverksprogrammet med inriktning mot ämnet Finsnickeri.

Tematiskt ämnesövergripande arbete – om identitet, kärlek och relationer

Monica Lindvall är medarbetare på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) med ansvar för språkintroduktion och svenska som andraspråk på gymnasiet.

Studiehandledning BIU OnLine - digitalisering av studiehandledning

Husam Alfadhli är studiehandledare, samhällskommunikatör och webbredaktör i Ronneby kommun.

Elevernas förståelse av rörlig media utifrån UR-serien Våga snacka

Christina Säflund Olsson är lärare i svenska som andraspråk, media och drama vid Åva gymnasium där hon undervisar på språkintroduktion. Christina är även förstelärare och språk- och kunskapsutvecklare i Täby kommun. Lena Vilhelmsson är lärare i svenska och franska och förstelärare i svenska som andraspråk på språkintroduktion på Södra Latins gymnasium i Stockholm. Lena har också skrivit läromedel i franska och producerat arbetsmaterial till franska radio- och tv-program på UR.

Nyanlända ungdomars utveckling och segregerade skolor

Mehrdad Darvishpour är senior lektor och docent i Socialt arbete, Mälardalens högskola och har bland mycket annat skrivit flera böcker om migration och integration varav den senaste i raden som han är medredaktör är ”Ensamkommandes upplevelser & professionellas erfarenheter – om integration, inkludering och jämställdhet (Liber, 2019), där både ungdomars röster och de olika myndighetspersoner de möter får göra sina röster hörda. Mehrdad är en flitigt anlitad föreläsare i många olika sammanhang.

På denna sida