Skiftande kvalitet i när- och distansundervisningen för sfi

Eleverna inom den kommunala vuxenutbildningen i sfi inte får samma chanser att lära sig grundläggande svenska. Skolinspektionen har genomfört en granskning av distans- och närundervisningen i 30 skolverksamheter. Resultatet visar bland annat att distanseleverna sällan får öva på att prata svenska.

Syftet med kvalitetsgranskningen är att bedöma i vilken utsträckning undervisningen inom komvux i sfi stimulerar elevers möjligheter att utveckla ett funktionellt andraspråk, som grund för kommunikation och aktivt deltagande i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv. Av de 30 verksamheter som granskats bedriver 14 distansundervisning och resten närundervisning.

 

Granskningens resultat

Rapporten visar att eleverna ges olikvärdiga möjligheter att lära sig grundläggande svenska. Hela 24 av 30 verksamheter behöver utveckla verksamheten utifrån Skolinspektionens uppsatta kvalitetskriterier.

Flera tidigare utredningar och granskningar har återkommande pekat på kvalitetsbrister i utbildningen och insatser har vidtagits för att möta tidigare konstaterade brister, så det är oroväckande att många kvalitetsproblem kvarstår.

Lärarna upplever olika begränsningar för kvalitet i undervisningen. En av de förutsättningar de behöver för att utveckla undervisningen är mer tid till att planera och samverka med andra. Flera rektorer uppger att de sällan är insatta i eller följer upp undervisningen.

Med fokus på eleverna och deras undervisningsinnehåll konstaterar granskningen:

Individanpassning saknas

Lärarna uppger att de inte har tid att utgå från enskilda elevernas behov, förutsättningar och mål när de planerar undervisningen. De förlitar sig ofta på att läromedel eller fasta planeringar med färdiga upplägg tar upp nödvändigt innehåll. Det får olika konsekvenser för eleverna, exempelvis kan undervisningen upplevas för lätt eller svår, repetition av uppgifter de redan gjort, undervisningen upplevs inte som verklighetsnära. Dessa faktorer gör att det finns en risk att elevernas motivation påverkas. 

Distansstudier minskar möjligheterna att utveckla muntlighet

Undervisningen på distans är ofta utformad som självstudier. Innehållet i undervisningen blir inte tillräckligt varierat och elevernas möjligheter till ett lärande tillsammans med andra elever begränsas. Upplägget gör även att eleverna får få möjligheter att utveckla muntliga färdigheter.

Kommunikation om studierna saknas

De flesta lärarna har ett innehåll kopplat till vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv. I granskningen finns dock några verksamheter där eleverna sällan eller aldrig ges möjligheter att träna på att kommunicera i situationer kopplade till hur det är att studera i Sverige, om vidare studier och så vidare. 

Undervisningen är inte verklighetsnära

Många elever upplever att de genomför uppgifter med teman som är allmänt intressanta men som inte ger dem möjlighet att träna på att kommunicera i situationer som är hämtade från deras liv.

 

Ta del av rapporten i sin helhet

Sammanfattningsvis visar rapporten att eftersom kvaliteten i utbildningen varierar så stort mellan verksamheterna ges olikvärdiga och ibland inte tillräckligt goda möjligheter för sfi-elever att lära sig och utveckla ett funktionellt andraspråk.

Läs Skolinspektionens rapport: Undervisning inom kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare Att lära sig och utveckla ett funktionellt andraspråk

På denna sida