Skolinspektionens kvalitetsgranskning av förskolor i socioekonomiskt svaga områden

Skolinspektionen har granskat hur huvudmän och rektorer arbetar för att undervisningen ska hålla en god kvalitet i förskolor som ligger i socioekonomiskt svagare områden. En övervägande majoritet av de granskade förskolorna har många barn med annat modersmål än svenska.

I november 2023 släppte Skolinspektionen sin tematiska  kvalitetsgranskning om huvudmäns och rektorers arbete för kvalitet i undervisning på förskolor i socioekonomiskt svagare områden.

Syfte och frågeställningar

Syftet med granskningen är att undersöka kvaliteten i huvudmännens och rektorernas arbete för en undervisning av god kvalitet i förskolor i socioekonomiskt svagare områden. Bedömningarna är gjorda i  förhållande till Skolinspektionens kvalitetskriterier. Det är huvudmannens och rektors arbete med att skapa förutsättningar för en undervisning av god kvalitet som granskats, inte kvaliteten i förskollärares, barnskötares eller annan personals arbete med undervisningen.

För att uppfylla granskningens syfte besvaras följande frågeställningar:

  1. I vilken utsträckning skapar rektorn reella förutsättningar så att förskollärare kan leda och genomföra undervisning av god kvalitet i förskolor i socioekonomiskt svagare områden?
  2. I vilken utsträckning arbetar huvudmannen aktivt med adekvata insatser för att stärka förutsättningarna för en undervisning av god kvalitet i förskolor i socioekonomiskt svagare områden?

Metod

Granskningen har fokus på förskolor i socioekonomiskt svagare områden
för att lyfta fram betydelsen av förskolans kompensatoriska arbete. Urvalet och granskningen är baserad på en övergripande riskbild att stora
socioekonomiska utmaningar antas påverka förutsättningarna för
förskolorna i dessa områden. Alla granskade förskolor har i huvudsak lokalt upptagningsområde, det vill säga att inskrivna barn bor i närheten av den granskade förskolan. 

Granskningen omfattar 30 verksamheter, 20 kommunala och 10 fristående förskolor. Verksamheterna ligger i områden som bedöms ha stora socioekonomiska utmaningar utifrån Boverkets segregationsbarometer. Granskningen har genomförts under med hjälp av intervjuer och dokumentstudier.

Resultat

Sammantaget har Skolinspektionen bedömt att 17 av 30 granskade
rektorer och huvudmän i socioekonomiskt svagare områden behöver skapa bättre förutsättningar för en undervisning av god kvalitet i förskolorna. Rektorer behöver utveckla arbetet med att leda undervisningsuppdraget. Huvudmän behöver i högre utsträckning följa upp verksamheterna för att kunna sätta in relevanta insatser. Det tycks finnas en tendens att kvalitetsbrister på huvudmannanivå och kvalitetsbrister på rektorsnivå samvarierar, vilket belyser vikten av ett välfungerande arbete på huvudmannanivå.

De utvecklingsområden Skolinspektionen har identifierat handlar främst om att:

  • rektorn behöver förankra och förtydliga förskollärarens roll och ansvar hos all personal på förskolan
  • rektorn behöver skapa reella förutsättningar för förskollärarna så att de, tillsammans med andra förskollärare, kan leda och utveckla en undervisning av god kvalitet
  • huvudmannen behöver stärka sin styrning och ledning av förskolan och utveckla arbetet med uppföljning, utvärdering och analys med syfte att identifiera utvecklingsbehov och genomföra träffsäkra insatser på de olika förskolorna för att på så sätt stärka förutsättningarna för en undervisning av god kvalitet
  • huvudmannen och rektorn behöver arbeta strategiskt och långsiktigt med rekrytering och kompetensutveckling för att attrahera och behålla förskollärare

Läs mer

Läs NC:s kommentar till rapporten

Läs mer om rapporten på Skolinspektionens webb

Läs rapporten i sin helhet

På denna sida