Stötta språkutveckling och social inkludering hos barn som utvecklar flerspråkighet

Skolforskningsinstitutet vill med rapporten Språkutveckling och social inkludering bidra till att synliggöra arbetssätt och insatser som i forskning visat sig kunna främja och stödja tidig språk- läs- och skrivutveckling för barn med ett annat modersmål än svenska, samtidigt som deras sociala inkludering står i fokus.

Alla förskolebarn ska få det stöd och den utmaning de behöver, och för barn med ett annat modersmål än svenska ska förskolan stimulera både det svenska språket och modersmålet (se vidare Lpfö18). Tidiga språkutvecklande insatser innebär både att avsätta resurser för de yngre barnen och att tidigt sätta in riktade insatser där det finns ett behov.

 

Det viktigaste resultatet

I rapporten kan vi läsa mer om sex olika områden med effekt på flerspråkiga barns språkutveckling och inkludering. Vi får också mer information om vad vi speciellt kan tänka på i undervisningen vad gäller:

  1. Flerspråkiga och flerkulturella principer
  2. Dialogiska principer
  3. Formella och informella lärsituationer
  4. Ordförråd
  5. Begynnande läs- och skrivförmågor
  6. Språkstörningar

Flerspråkiga och flerkulturella principer innebär i korthet att barnens, familjernas och personalens språkliga och kulturella kunskaper och olikheter tas till vara och överbryggas i verksamheten. Dialogiska principer kännetecknas av delaktighet, samspel och ömsesidig kommunikation. Det handlar också om det pedagogiska arbetet med att stärka barnens ordförråd och utveckla muntliga och skriftspråksrelaterade färdigheter, både i formella och informella lärsituationer. Men det menas både i lärsituationer som är planerade på förhand och i sådana som genom personalens medvetenhet och närvaro uppstår spontant i vardagen.

 

Forskning kort, lättillgängligt och kommenterat

I serien Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar presenteras internationella forskningsöversikter som sammanfattas och kommenteras utifrån en svensk skolkontext. Arbetet genomförs av medarbetare vid institutet i samarbete med verksamma inom skolväsendet, och en extern forskare med relevant ämneskompetens. 

Rapporten Språkutveckling och social inkludering – Att stödja barn med ett annat modersmål än svenska i förskola och förskoleklass grundar sig i framför allt två norska forskningsöversikter som sammanfattas och kommenteras utifrån ett svenskt perspektiv. Tillsammans med fem kompletterande forskningsöversikter ges en kartläggande bild av språkutvecklande arbetssätt och insatser och hur verksamma i förskolan och förskoleklassen kan arbeta i barngrupper där barn utvecklar flerspråkighet.

Språklig og sosial inkludering av minoritetsspråklige barn i barnehage – en kunnskapsoversikt

Kunskapsöversikten kommer från Kunskapscenter for utdanning (KSU) i Norge och är sammanställd av Munthe & kollegor 2021. Det är en metaöversikt som bygger på resultat från flera forskningsöversikter som handlar om språkutvecklande insatser och insatser som handlar om att främja barnens sociala inkludering.

 

Kunskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn – en systematisk forskningskartleggning

Även denna översikt kommer från KSU i Norge och är sammanställd av Lillejord & kollegor 2017. Fokus är vad som kännetecknar en god praktik för språkinlärning i flerspråkiga förskolor.

 

Ta del av rapporten

Läs mer om rapporten på Skolforskningsinstitutets webbplats. Den går också att beställa i tryckt format.

Språkutveckling och social inkludering. Att stödja barn med ett annat modersmål än svenska i förskola och förskoleklass

På denna sida