Svenska som andraspråk i praktiken
Skolverket har undersökt hur skolor arbetar med svenska som andraspråk i årskurs 7-9.
Studien fokuserar på tre områden där Skolverkets statistik och tidigare studier pekar på brister i likvärdigheten, och där skolorna själva har relativt stort utrymme att påverka vilken undervisning eleverna möter.
Tre områden undersöktes
Det första området Skolverket tittar närmare på är hur skolor avgör vilka elever som ska läsa svenska som andraspråk. Det andra området är hur undervisningen i svenska som andraspråk och svenska förhåller sig till varandra. Det tredje området är undervisningen i svenska som andraspråk för nyanlända elever.
Skolverkets övergripande slutsats är att resultaten i denna studie pekar på att utbildningen i svenska som andraspråk inte är likvärdig. Resultaten indikerar att elever med samma behov och samma kunskapsnivå riskerar att få olika utbildning och bedömas olika beroende på vilken skola de går i och vilken lärare de undervisas av. Resultaten väcker också frågan om alla elever som läser svenska som andraspråk får den undervisning som de behöver.
Åtgärder som Skolverket föreslår
Skolverket föreslår följande åtgärder:
- Regeringen bör se över ämnena
svenska som andraspråk och svenska - Regeringen bör se över vilka elever som ska läsa svenska som andraspråk
- Skolverket ska se över möjligheten att
ge mer ledning och stöd till lärare och rektorer - Huvudmän och rektorer behöver ge lärare goda förutsättningar
Ta del av Skolverkets fullständiga rapport:
Senast uppdaterad: 12 april 2023
Sidansvarig: Nationellt centrum för svenska som andraspråk