Svenska som andraspråk i praktiken

Skolverket har undersökt hur skolor arbetar med svenska som andraspråk i årskurs 7-9.

Studien fokuserar på tre områden där Skolverkets statistik och tidigare studier pekar på brister i likvärdigheten, och där skolorna själva har relativt stort utrymme att påverka vilken undervisning eleverna möter.

 

Tre områden undersöktes

Det första området Skolverket tittar närmare på är hur skolor avgör vilka elever som ska läsa svenska som andraspråk. Det andra området är hur undervisningen i svenska som andraspråk och svenska förhåller sig till varandra. Det tredje området är undervisningen i svenska som andraspråk för nyanlända elever.

Skolverkets övergripande slutsats är att resultaten i denna studie pekar på att utbildningen i svenska som andraspråk inte är likvärdig. Resultaten indikerar att elever med samma behov och samma kunskapsnivå riskerar att få olika utbildning och bedömas olika beroende på vilken skola de går i och vilken lärare de undervisas av. Resultaten väcker också frågan om alla elever som läser svenska som andraspråk får den undervisning som de behöver.

Åtgärder som Skolverket föreslår

Skolverket föreslår följande åtgärder:

  • Regeringen bör se över ämnena
    svenska som andraspråk och svenska
  •  Regeringen bör se över vilka elever som ska läsa svenska som andraspråk
  • Skolverket ska se över möjligheten att
    ge mer ledning och stöd till lärare och rektorer
  • Huvudmän och rektorer behöver ge lärare goda förutsättningar

Ta del av Skolverkets fullständiga rapport:

Svenska som andraspråk i praktiken

På denna sida