Symposium 2018: Litteraciteter och flerspråkighet
Den 11-12 oktober 2018 samlades lärare, skolledare, utvecklingsansvariga och forskare till Symposium 2018, det åttonde i raden. Totalt tusen personer rörde sig i Stockholms universitets konferens- och seminarielokaler för att lyssna, presentera eller diskutera viktiga frågor som rör litteracitet och lärande i och på ett andraspråk.
Symposium 2018: Litteraciteter och flerspråkighet
Temat för Symposium 2018 var Litteraciteter och flerspråkighet. Våra möjligheter att kommunicera har drastiskt förändrats under de senaste årtiondenas snabba teknologiska och sociala förändringar. Det har blivit allt mer självklart att också kommunicera via sms, msn, bilder, emojis, filmklipp och ljudinspelningar. Detta väcker bland annat följande frågor:
- Hur påverkar dessa allestädes närvarande och lättillgängliga digitala resurser vår syn på vad språk är?
- Hur ska vi tänka kring de viktiga färdigheterna att läsa och skriva när vi undervisar i sva eller sfi?
- Hur kan och bör vi anpassa vår undervisning till de olika kommunikativa resurser som används i samhället idag och de kommunikativa resurser som självklart ingår i våra elevers kommunikativa repertoarer?
Litteraciteter, i plural, står för att det i dagens Sverige finns många möjligheter, men också utmaningar för den som vill delta i alla de olika kommunikativa processer som vardags- och samhällslivet inrymmer.
Konferensen sammanföll med att Nationellt centrum för svenska som andraspråk firade 20-års jubileum.
Symposieboken 2018: Litteraciteter och flerspråkighet
Kristina Aldén och Aina Bigestans (redaktörer)
Våra möjligheter att kommunicera har drastiskt förändrats under de senaste årtiondenas snabba teknologiska och sociala förändringar. Det har blivit alltmer självklart att kommunicera på flera olika språk och med långt fler resurser än enbart ord. I takt med att samhället förändras, omskapas också synen på litteracitet och vad som krävs för att kunna delta aktivt i vardagsliv, utbildning och samhällsliv.
Antologin innehåller artiklar där forskare och verksamma lärare ger olika perspektiv på den mångfald av litteraciteter som lärare kan och behöver utforska tillsammans med sina elever. Författarna beskriver både vad litteraciteter kan innefatta idag och hur undervisning kan anpassas till de olika kommunikativa resurser som används i samhället och de kommunikativa resurser som självklart ingår i våra elevers repertoarer. Boken syftar till att bli en resurs för lärare att utforska, utveckla och anpassa undervisningen till dagens mångdimensionella möjligheter.
Målgrupp
Litteraciteter och flerspråkighet vänder sig till såväl blivande som yrkesverksamma lärare inom alla ämnen, men också till skolledare och beslutsfattare som kan och vill utforma en skola där alla elever rustas för att möta nutid och framtid.
Mer information
Via förlaget Libers webbplats kan du ta del av innehållsförteckning samt förord i ett smakprov.
Litteraciteter och flerspråkighet i ett kritiskt perspektiv går exempelvis att beställa i en nätbokhandel. Vi på NC säljer inga böcker.
Läs om Symposieboken 2018 hos förlaget Liber
Inspelade föreläsningar från Symposium 2018
Flera av förläsningarna vid Symposium 2018 spelades in. Här nedan hittar du bland annat föreläsningar med plenarerna Qarin Franker, Christine Pinsent-Johnson, Nick Sousanis, Debra Myhill, Michael Svendsen Pedersen och Peter Freebody, samt flera andra.
Qarin Franker: Arbete med elevers litteraciteter – ett visuellt, verbalt och flerspråkigt arbete
Med utgångspunkt i en reviderad visualiserad tolkning av ”The Four Resources model” (Luke och Freebody 1990/1999) visar Qarin Franker hur undervisningen kan stimulera till ett kreativt litteracitetsarbete från den första lektionen i svenska som andraspråk och andra ämnen i såväl barns, ungdomars som vuxnas utbildning. Qarin frankers avhandling från 2011 har titeln "Litteracitet och visuella texter. Studier om lärare och kortutbildade deltagare i sfi.".
Jennifer Rowsell: Reimaging Literacy Lives: Being, Feeling, Knowing with Language Learners
Jennifer Rowsell är verksam lärarutbildare vid Brock University, Canada där hon innehar professuren Research Chair in Multiliteracies. I sin forskning har hon intresserat sig för digitaliseringens påverkan på läs-, skriv- och litteracitetsutveckling och undersökt lärande i digitala miljöer som spel, sociala medier och filmskapande.
Presentationen hålls på engelska.
Christine Pinsent-Johnson: Literacy as social practice: what it means for teachers and policy makers
Christine Pinsent-Johnson är en oberoende forskare inom vuxenutbildning och läskunnighet. Hennes doktorsavhandling från 2014 undersöker effekterna av internationella storskaliga bedömningar för vuxna på utbildningspolitik, undervisning och möjligheter. I sin förläsning ställer hon frågan: Om syftet med språkinlärning för vuxna andraspråksinlärare är att stödja dem i sin vardag och hjälpa dem att bli bemyndigade medborgare på jobbet, i deras grannskap och i vidareutbildning, vad innebär det för lärare och utbildningsanordnare?
Presentationen hålls på engelska.
Nick Sousanis: Thinking through visuals
Nick Sousanis är serietecknare och biträdande professor i humaniora och liberala studier vid San Francisco State University. Hans avhandling, Unflattening, publicerades av Harvard University Press 2015 och fick 2016 American Publishers Awards for Professional and Scholarly Excellence in Humanities och Lynd Ward Prize for the Graphic Novel of the Year.
Presentationen hålls på engelska.
Debra Myhill: Grammar as a tool for learning literacy
Debra Myhill är professor i utbildning, University of Exeter. Hennes intressen ligger i undervisning och forskning om språk och läskunnighet. Presentationen visar hur explicit undervisning i grammatik i samband med läsning och skrivning kan förbättra elevernas läskunnighet. De pedagogiska förhållningssätten tar upp förhållandet mellan grammatik och betydelse och lyfter fram grammatik som val, och en viktig del av den repertoar av möjligheter som finns när man skapar text.
Presentationen hålls på engelska.
Lise Iversen Kulbrandstad: Å lære å lese skolens tekster - leseundervisning i et flerspråklighetsper
I denna föreläsning drar Lise Iversen Kulbrandstad linjer från tidig läsundervisning till idag, och samtidigt belysa läs- och läsundervisning ur ett andra och flerspråkigt perspektiv. Exemplen är hämtade från skandinavisk och internationell forskning. Lise Iversen Kulbrandstad är professor i norsk didaktik vid Høgskolen i Innlandet på Campus Hamar. Hon forskar om läsning, språkundervisning över ämnen och lärares professionella utveckling.
Presentationen hålls på norska.
Michael Svendsen Pedersen: Arbejde og sprogundervisning – et samspel
När andraspråksundervisningen ska ges en tydligare inriktning mot arbetsliv och yrke, blir den pedagogiska uppgiften för språklärare att skapa ett samspel mellan kommunikationen på arbets/praktikplatsen och språkundervisningen. Det handlar om att båda miljöerna blir ett gemensamt läranderum för de studerande. Hur samspelet inom detta läranderum ska utformas pedagogiskt, är emellertid beroende av vilken syn på språk och språkutveckling man utgår från. I denna föreläsning presenterar Michael Svendsen Pedersen en kommunikativ, sociokulturell och biografisk infallsvinkel och peka på hur dessa tre aspekter kan samverka i utvecklandet av en arbetsinriktad andraspråkspedagogik vars mål är att ge deltagarna kommunikativ kompetens, tillgång till arbetsplatsers gemenskaper och en upplevd livsbiografisk mening i deras egen språkutveckling.
Presentationen hålls på skandinaviska.
Peter Freebody: Literacy learning and teaching in the multilingual classroom
Peter Freebody utgår i sin presentation från de föränderliga miljöer där unga människor behöver delta och som nu omformar vad det innebär att vara en läskunnig samhällsmedlem, arbetare och medborgare: en snabbt ökande språklig och kulturell mångfald, digitala, online-, mobila och allestädes närvarande texter och tekniker och ökande skillnader mellan rika och fattiga. En avgörande avgörande fråga för läskunnighetslärare blir "är läskunnighet i tryck, standardiserade tester och läroplaner och text-och-testformer av kunskapsinhämtning nu en del av problemet snarare än lösningen? Peter Freebody är medlem i Academy of the Social Sciences i Australien och en hedersprofessor vid University of Sydney och University of Wollongong.
Presentationen hålls på engelska.
Ivana Eklund och Annika Norlund Shaswar: Digitala verktyg och flerspråkighet – teori möter praktik
Ivana Eklund och Annika Norlund Shaswar fokuserar i sin presentation på grundläggande läs- och skrivundervisning inom sfi. De belyser möjligheterna att i undervisningen ta tillvara de studerandes flerspråkighet och erfarenheter av att använda digitala verktyg i vardagslivet. Även studerande som ännu inte har haft möjligheten att lära sig att läsa och skriva har rika erfarenheter av att använda skrift för skilda syften. Presentationen handlar om hur de studerandes vardagliga erfarenheter av skrift kan synliggöras i klassrummet och hur de kan ges möjlighet att dra nytta av dessa erfarenheter i sitt lärande.
Caroline Liberg: Olika läs- och skrivarter i olika ämnen
Att gå över till att tala om litteraciteter i stället för att upprätthålla sig vid någon allmän läs- och skrivförmåga innebär för lärares del att börja tänka i termer av litteracitetshändelser och sociala praktiker. Lärare i svenska som andraspråk använder numer ofta uttryck som ’vardagsspråk’, ’skolspråk’ och ’ämnesspråk’. I denna presentation utvecklar Caroine Liberg, professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och skrivprocesser, denna distinktion som rör olika språkregister med utgångspunkten att olika skolämnen kräver olika läs- och skrivarter. Detta är en utgångspunkt för undervisning som har betydelse för såväl svalärare som ämneslärare i deras arbete att förbereda elever för mötet med skrivna texter i skolans värld.
Monica Bravo Granström: Läsundervisning i flerspråkiga miljöer: lärares uppfattningar och strategier
Många elever har idag flera språk i sina liv utöver undervisningsspråket. Monica Bravo Granström studerade i sitt avhandlingsprojekt läsundervisningen i årskurs 4 i skolor i Tyskland, Sverige och Chile och diskuterar i sin presentation dels kring läsundervisning i flerspråkiga miljöer och dels kring lärares uppfattningar om flerspråkighet, för vad är egentligen flerspråkighet? Monica Bravo Granström disputerade under hösten 2018 med avhanlingen Teachers’ Beliefs and Strategies when Teaching Reading in Multilingual Settings, om läsundervisning i flerspråkiga miljöer.
Linda Bradley: Mobiler och mobilappar som redskap för språkutvecklingen
För de allra flesta nyanlända personer som kommer till Sverige är mobiltelefon en av de viktigaste ägodelarna. Mobilen används mestadels för att hålla kontakten med släkt och vänner i hemlandet. Minclusion-projektet är ett forsknings- och utvecklingsprojekt som syftar till att undersöka hur mobilen kan användas för att lära sig svenska och om svensk kultur. Linda Bradley är universitetslektor och disputerade i pedagogik 2013 med avhandlingen "Language Learning and Technology – Student activities in web-based environments".
John Airey: Disciplinary literacy: en översikt
John Airey diskuterar i sin presentation olika aspekter av disciplinär läskunnighet såsom tvåspråkig disciplinär läskunnighet, multimodal disciplinär läskunnighet och olika visioner av disciplinär läskunnighet när det gäller de olika platser som disciplinär läskunnighet utvecklas för (akademi, arbetsplats och samhälle). Vidare handlar presentationen om bristande överensstämmelse mellan olika literacies för olika discipliner och hur detta kan utspela sig i praktiken, och vad du som lärare kan tänka på när det gäller skillnader mellan literacies. John Airey är professor i universitetsvetenskaplig utbildning vid institutionen för undervisning och lärande vid Stockholms universitet och även docent i fysikpedagogisk forskning vid institutionen för fysik och astronomi, Uppsala universitet.
Presentationen hålls på engelska.
Plenarföreläsare
- Qarin Franker, Göteborgs universitet: Arbete med elevers litteraciteter – ett gränsöverskridande visuellt, verbalt och flerspråkigt arbete,
- Christine Pinsent-Johnson, independent adult education and literacy researcher: Literacy as social practice: what it means for teachers and policy makers
- Nick Sousanis, San Francisco State University: Thinking through visuals
- Debra Myhill, University of Exeter: Grammar as a tool for learning literacy
- Michael Svendsen Pedersen, Roskilde Universitet: Arbejde og sprogundervisning, et samspel
- Peter Freebody, Honorary Professor at The University of Sydney and The University of Wollongong: Literacy learning and teaching in the multilingual classroom
Program grundskolespåret
Här hittar du programmet för grundskole- och gymnasiespåret för båda dagarna.
Torsdag 11 oktober 2018
08.30–09.30 Registrering
09.30–10.00 Konferensinledning i Aula Magna av Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk
10.00–11.00 Arbete med elevers litteraciteter – ett gränsöverskridande visuellt, verbalt och flerspråkigt arbete – Qarin Franker, Aula Magna
11.15–12.15 Stående lunch
12.15–13.15 Reimaging Literacy Lives: Being, Feeling, Knowing with Language Learners – Jennifer Rowsell, Aula Magna
13.15–13.30 Förflyttning
13.30–14.30 Valbara presentationer:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Textskapande i NO-ämnen på lågstadiet | Ewa Bergh Nestlog |
Modersmålsundervisningens roll för utveckling av litteracitet på flera språk | Christina Hedman och Natalia Ganuza |
Läslust och litteracitet i en digital tid | Hülya Basaran och Tobias Gard |
Tegn på sprog – 10 års samarbejde om flersprogethed og literacy i danske skoler | Line Møller Daugaard |
Workshop: Muntlig interaktion och kunskap om multimodala resurser i skolans digitala miljö | Kristina Aldén och Mariana Sellgren |
Att kommunicera teknikinnehåll med nyanlända elever | Anna Wirstedt |
14.30–15.00 Kaffe och förflyttning
15.00–16.00 Valbara presentationer från båda spåren:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Workshop: Ämnesövergripande arbete med resonerande texter i SO | Björn Kindenberg och Maria Wiksten |
Digitala spel för engagerat lärande inom svenskämnet | Eva Lindqvist och Ewa Jacquet |
Olika läs- och skrivarter i olika ämnen | Caroline Liberg |
Möjlighet att lära | Josefin Nilsson |
Konsten att undervisa om ord | Ingegerd Enström |
Med andra ord – samspel och villkor för nyanlända barns litteracitetsutveckling | Susanne Duek |
Utveckling av en didaktisk modell för integrerad språk- och yrkesutbildning | Malin Dahlström och Lisa Gannå |
Digital literacy practices in the everyday lives of Syrian newcomers | Stefan Vollmer |
RSFI-modellen i Hässleholm, integration och språkutbildning på goda grunder | Grahn-Hillve, Hillve, Krstic och Olsson |
Att utveckla kritisk litteracitet i den grundläggande vuxenutbildningen | Haas, Hedberg och Steen |
Arbeidsrettet andrespråkslæring for innlærere med liten skolebakgrunn | Gro Smørdal och Astrid Stotesbury |
16.00–16.15 Förflyttning
16.15–17.00 Thinking through visuals, Nick Sousanis, Aula Magna (via videolänk från San Fransisco)
17.00–17.15 Utdelning av Carin Rosanders pris och Inger Lindbergs pris, Aula Magna
17.15–18.30 Konferensmingel, Aula Magna
Program fredag 12 oktober 2018
08.30–09.30 Grammar as a tool for learning literacy - Debra Myhill, Aula Magna
09.30–10.00 Kaffe
10.00–11.00 Å lære å lese skolens tekster, leseundervisning i et flerspråklighetsperspektiv – Lise Iversen Kulbrandstad, Aula Magna
11.00–12.15 Stående lunch
12.15–13.15 Valbara presentationer:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Lärares språkliga fokus i fysikundervisningen | Jenny Uddling |
Litteracitet genom interaktion | Sari Vuorenpää |
Läsundervisning i flerspråkiga miljöer: lärares uppfattningar och strategier | Monica Bravo Granström |
Samarbete gynnar språkutveckling | Elisabeth Karlsson och Ulf Ståhlgren |
Workshop: Teaching with grammar as a tool | Debra Myhill |
Uppdrag literacy – med klassrummet som arena | Ewa Jacquet och Maria Danielsson |
13.15–13.30 Förflyttning
13.30–14.30 Valbara presentationer från båda spåren:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Delat ledarskap i en omfattande kompetensutvecklingsinsats | Carlsson, Nelson och Råsmark |
Avatarens betydelse i en spelifierad litteraturundervisning | Stina Thunberg |
Elevers och föräldrars uppfattningar om flerspråkig litteracitetsutveckling | Svensson, Khalid och Melkersson |
Hur ser NO-lärare på läsande och skrivande? INSTÄLLT | Maaike Hajer INSTÄLLT |
Litteraturläsning i en interkulturell lärmiljö | Ulla Damber |
Textaktiviteter för en smidigare övergång till högre studier | Ingrid Lennartsson Hokkanen och Maria Eklund Heinonen |
Mobiler och mobilappar som redskap för språkutvecklingen | Linda Bradley |
Svenska från dag 1: ett bidrag till nyanländas sociala inkludering? | Andreas Fejes |
Workshop: Arbejdsrettet andetsprogsundervisning i praksis | Michael Svendsen Pedersen |
Konsten att undervisa om ord | Ingegerd Enström |
14.30–15.00 Fika och förflyttning
15.00–16.00 Literacy learning and teaching in the multilingual classroom - Peter Freebody, Aula Magna
16.00–16.15 Konferensen avslutas - Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk
Program vux- och gymnasiespåret
Här hittar du programmet för vux- och gymnasiespåret för båda dagarna.
Program torsdag 11 oktober 2018
08.30–09.30 Registrering
09.30–10.00 Konferensinledning i Aula Magna av Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk
10.00–11.00 Arbete med elevers litteraciteter – ett gränsöverskridande visuellt, verbalt och flerspråkigt arbete - Qarin Franker, Aula Magna
11.00–11.15 Förflyttning
11.15–12.15 Valbara presentationer:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Digitala verktyg och flerspråkighet – teori möter praktik | Ivana Eklund och Annika Norlund Shashwar |
Kompetent språkbrukare – vad är det? | Maria Rydell |
Språk och Yrke – ett ämnesintegrerat undervisningsprojekt | Emmy-Linda Svensson och Stina Bauer |
Kollegialt lärande inriktat på sfi-elevernas behov och mål | Jenny Hostetter |
Nyanlända elever och skönlitteratur | Ann Boglind och Mikael Olofsson |
12.15–13.30 Stående lunch
13.30–14.30 Literacy as social practice: what it means for teachers and policy makers - Christine Pinsent-Johnson, Aula Magna
14.30–15.00 Kaffe och förflyttning
15.00–16.00 Valbara presentationer från båda spåren:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Utveckling av en didaktisk modell för integrerad språk- och yrkesutbildning | Malin Dahlström och Lisa Gannå |
Digital literacy practices in the everyday lives of Syrian newcomers | Stefan Vollmer |
RSFI-modellen i Hässleholm, integration och språkutbildning på goda grunder | Grahn-Hillve, Hillve, Krstic och Olsson |
Att utveckla kritisk litteracitet i den grundläggande vuxenutbildningen | Haas, Hedberg och Steen |
Arbeidsrettet andrespråkslæring for innlærere med liten skolebakgrunn | Gro Smørdal och Astrid Stotesbury |
Workshop: Ämnesövergripande arbete med resonerande texter i SO | Björn Kindenberg och Maria Wiksten |
Digitala spel för engagerat lärande inom svenskämnet | Eva Lindqvist och Ewa Jacquet |
Olika läs- och skrivarter i olika ämnen | Caroline Liberg |
Möjlighet att lära | Josefin Nilsson |
Konsten att undervisa om ord | Ingegerd Enström |
Med andra ord – samspel och villkor för nyanlända barns litteracitetsutveckling | Susanne Duek |
16.00–16.15 Förflyttning
16.15–17.00 Thinking through visuals, Nick Sousanis, Aula Magna (via videolänk från San Fransisco)
17.00–17.15 Utdelning av Carin Rosanders pris och Inger Lindbergs pris, Aula Magna
17.15–18.30 Konferensmingel, Aula Magna
Program fredag 12 oktober 2018
08.30 - 09.30 Grammar as a tool for learning literacy - Debra Myhill, Aula Magna
09.30 - 10.00 Kaffe och förflyttning
10.00 - 11.00 Valbara presentationer:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Vägen till litteracitet för nyanlända ungdomar – flöden och flaskhalsar | Lim Falk, Riad och Bani-Shoraka |
Litteracitet är aktivitet – om identitet, kärlek och relationer | Monica Lindvall |
Grundläggande skriftspråksutveckling inom studieväg 1 – en utmaning | Åsa Wedin och Jenny Rosén |
Disciplinary literacy: en översikt | John Airey |
Workshop: ”Bygga svenska” på gymnasiets introduktionprogram | Karin Rehman |
11.00–11.15 Förflyttning
11.15–12.15 Arbejde og sprogundervisning, et samspel - Michael Svendsen Pedersen, Aula Magna
12.15–13.30 Stående lunch
13.30–14.30 Valbara presentationer från båda spåren:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Textaktiviteter för en smidigare övergång till högre studier | Ingrid Lennartsson Hokkanen och Maria Eklund Heinonen |
Mobiler och mobilappar som redskap för språkutvecklingen | Linda Bradley |
Svenska från dag 1: ett bidrag till nyanländas sociala inkludering? | Andreas Fejes |
Workshop: Arbejdsrettet andetsprogsundervisning i praksis | Michael Svendsen Pedersen |
Konsten att undervisa om ord | Ingegerd Enström |
Delat ledarskap i en omfattande kompetensutvecklingsinsats | Carlsson, Nelson och Råsmark |
Avatarens betydelse i en spelifierad litteraturundervisning | Stina Thunberg |
Elevers och föräldrars uppfattningar om flerspråkig litteracitetsutveckling | Svensson, Khalid och Melkersson |
Hur ser NO-lärare på läsande och skrivande? INSTÄLLT | Maaike Hajer INSTÄLLT |
Litteraturläsning i en interkulturell lärmiljö | Ulla Damber |
14.30–15.00 Fika och förflyttning
15.00–16.00 Literacy learning and teaching in the multilingual classroom - Peter Freebody, Aula Magna
16.00–16.15 Konferensen avslutas – Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk
Senast uppdaterad: 4 mars 2023
Sidansvarig: Nationellt centrum för svenska som andraspråk