NC kommenterar granskningen av förskolor i socioekonomiskt svaga områden
I Skolinspektionens rapport "Huvudmäns och rektorers arbete för kvalitet i undervisning på förskolor i socioekonomiskt svagare områden" framkommer brister i förskolornas kvalitet, vilket får allvarliga konsekvenser i arbetet med förskolans kompensatoriska uppdrag. NC har kommenterat några åtgärder som vi ser som särskilt relevanta att lyfta fram när det gäller förskolors arbete i socioekonomiskt svagare områden.
Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Förskolans kvalitet och kompensatoriska uppdrag är av stor betydelse i ett samhälle med ökade socioekonomiska skillnader, ökad pedagogisk segregation och problem med utanförskap och bristande integration. Konsekvenserna av kvalitetsbrister i förskolan blir särskilt allvarliga i områden med sämre socioekonomiska förutsättningar.
Den 30 november publicerade Skolinspektionen en kvalitetsredovisning som fokuserade huvudmäns och rektorers arbete för kvalitet i undervisning på förskolor i socioekonomiskt svagare områden. Rapporten bygger på intervjuer med huvudmän, rektorer, förskollärare och barnskötare. I rapporten konstateras att 17 av de 30 granskade förskolorna i socioekonomiskt svaga områden har kvalitetsbrister.
NC har läst och kommenterat rapporten.
Senast uppdaterad: 7 december 2023
Sidansvarig: Nationellt centrum för svenska som andraspråk