Ny serie från UR för sfi: Studera svenska

UR:s nya serie handlar om studieteknik för sfi och består av filmer med tips direkt till eleverna om hur de kan använda och utveckla språket utanför skolan. Till filmerna finns även en digital lärarhandledning samt arbetsblad.

Syftet med materialet är att inspirera och motivera till tankar och samtal kring hur man kan lära sig svenska utanför skolan. Serien består av fem avsnitt som ger exempel på hur man kan studera mer effektivt hemma och även i skolan.

Avsnitten behandlar olika aspekter av språkinlärning, under rubrikerna:

• Prata så ofta du kan
  • Planera din tid
  • Lär dig nya ord
  • Kom ihåg mer
  • Läs en text

Till varje avsnitt finns ett pedagogiskt material med en digital lärarhandledning med förslag på hur du kan arbeta med materialet före, under och efter visning av ett program.

Ta del av UR:s serie Studera svenska

Språkinlärarstrategier – ett fritt fördjupningsmaterial

NC har skapat ett material med inspelade föreläsningar som riktar sig till lärare från grundskolan upp till sfi och vuxenutbildningen. Föreläsningarna handlar om strategier för att lära sig språk i allmänhet och strategier för att lära sig ord i synnerhet.

Ta del av NC:s material kring strategier för att lära sig språk