Poddavsnitt med Anna Kaya och Nihad Bunar

I avsnitt 29 av Skolforskningsinstitutets podd kan vi höra Anna Kaya och Nihad Bunar samtala utifrån rapporten Nyanlända i utbildning.

Avsnittet utgår från rapporten Nyanlända i utbildning där Skolforskningsinstitutet sammanfattat och kommenterat forskningsöversikten "Education of unaccompanied refugee minors in high-income countries: Risk and resilience factors". I översikten har man studerat vilka inre och yttre faktorer som fungerar som risk- eller resiliensfaktorer för ensamkommande flyktingbarns möjligheter att lyckas i skolan.

I poddavsnittet diskuterar Anna Kaya, förstelärare i svenska som andraspråk i Sollentuna kommun och samverkansstrateg vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk och Nihad Bunar, professor vid specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet rapportens risk- och resiliensfaktorer, och hur de kan kopplas till de olika stödsystemen i ekologisk systemteori.

De talar bland annat om vikten av individanpassat stöd för att nyanlända elever ska lyckas i skolan. Även frågan om förberedelseklass eller direktplacering diskuteras, liksom betydelsen av att använda kartläggningar.

Anna Kaya och Nihad Bunar i Skolforskningsinstitutets podd, avsnitt 29, Individanpassat stöd för nyanlända elever.

Lyssna på avsnittet i Skolforskningspodden

Läs mer om rapporten Nyanlända i utbildning: Faktorer som påverkar ensamkommande flyktingbarns möjligheter att lyckas i skolan

Läs en intervju med Anna Kaya kring rapporten på Skolforskningsinstitutets webb