En skola även för elever med svenska som andraspråk

I Skolverkets lägesrapport för 2023 som publicerades idag, den 25 augusti, konstateras det att svensk skola inte är en skola för alla. Skolan klarar inte av sitt kompensatoriska uppdrag och mer behöver göras för att stärka alla elevers möjlighet till goda kunskaper, detta gäller inte minst elever med svenska som andraspråk.

I rapporten Skolverkets bedömning av läget i skolväsendet 2023 ges sju förslag på förändringar som behöver göras och utifrån dessa vill vi särskilt lyfta:

  • Ökade skillnader i elevers kunskapsutveckling behöver motverkas
  • Lärarnas förutsättningar att ge undervisning av hög kvalitet behöver stärkas
  • Den pedagogiska segregationen behöver brytas
 

Stärk ämnet svenska som andraspråk

Från NC vill vi lyfta vikten av en kvalitativ undervisning i ämnet svenska som andraspråk (sva), från de yngre åldrarna upp genom skolsystemet, för att motverka ökade skillnader i elevers kunskapsutveckling. Ämnets status behöver höjas och kvaliteten säkerställas. Idag är andelen behöriga lärare inom sva-ämnet extremt lågt, ca 50% i gymnasieskolan och sfi. Vi menar att det behövs fler riktade insatser där lärare kan läsa in sva-behörighet. En av flera kommuner som satsat på detta är Borås som låter kommunens alla svensklärare i åk 1–6 läsa i behörighet i sva. 

NC vill också påtala att man behöver tilldela resurser så att skolor har möjlighet att erbjuda kvalitativ sva-undervisning för elever som har behov av det, från nyanlända till elever som kommit längre i sin andraspråksutveckling. Innan lärarbehörigheten är på plats behöver de obehöriga lärare som undervisar i sva få stöd och bättre förutsättningar att lyckas med sitt uppdrag.

Rapporten visar att förutsättningarna för elever med svenska som andraspråk varierar stort i landet och NC håller med om att den pedagogiska segregationen är något som behöver brytas.

 

Språkutvecklande undervisning i alla ämnen

Den viktigaste framgångsfaktorn för elevers kunskapsutveckling är undervisningsskickliga lärare med goda förutsättningar att bedriva undervisning 

Skolverkets bedömning av läget i skolväsendet 2023, sid 3 

Vi menar att detta innebär att alla lärare som undervisar elever som utvecklar svenska som ett andraspråk behöver kompetens i ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

Vi på NC har lång erfarenhet av att genomföra kompetensutvecklingsinsatser som ger både ökade teoretiska kunskaper och praktiska verktyg som direkt kan utveckla undervisningen. 

 

Kvalitativ vuxenutbildning

NC välkomnar de nationella riktlinjerna för kombinerade språk- och yrkesutbildningar inom komvux, som Skolverket efterlyser i rapporten. Redan idag har NC i samverkan med Skolverket tagit fram ett material till stöd för språk- och yrkeslärare som undervisar vuxna med kort utbildningsbakgrund. 

Genomgående i rapporten lyfts föräldrarnas utbildningsbakgrund som en avgörande faktor för elevers skolframgångar. I relation till detta vill vi påtala vikten av en kvalitativ vuxenutbildning med behöriga lärare och goda förutsättningar för undervisningen. Inom vuxenutbildningen är de utlandsfödda i majoritet och deras möjligheter att komma vidare inom utbildningssystemet och in på arbetsmarknaden bör spela roll även för deras barn. Vi ser detta som en väg att minska socioekonomiska skillnader och stärka de flerspråkiga eleverna i hela det svenska skolsystemet.

 

Läs mer

Skolverkets bedömning av läget i skolväsendet 2023

DN Debatt 230825. ”Svensk skola är inte en skola för alla” av Peter Fredriksson

NC kommenterar de ökade skillnaderna i läsförmåga enligt PIRLS 2021

Borås Stad satsar på att vidareutbilda lärare i svenska som andraspråk

Stödmaterial för kombinerade språk- och yrkesutbildningar inom komvux

NCs insatser och uppdrag

På denna sida