Ett exempel på hur man kan lägga upp distansundervisning för sfi-elever på kurs A

Lisa Carlson, sfi-lärare på Hyllie Park folkhögskola i Malmö, delar här med sig av hur hon lagt upp undervisningen på distans för elever som läser kurs A på sfi. Blogg, whatsapp, qr-koder och modersmålsstöd är viktiga delar i upplägget.

När all vuxenutbildning rekommenderades att gå över till distansundervisning från och med den 18 mars 2020 blev det skarpt läge för många lärare. Att då vara undervisande sfi-lärare på exempelvis studieväg 1 kan innebära en extra utmaning. 

 

Ett exempel från Hyllie Park Folkhögskola

Många har funderingar på hur man kan lägga upp distansundervisning inom sfi. NC har fått ta del av ett tydligt och konkret exempel på hur en lärare vid Hyllie Park Folkhögskola i Malmö valt att göra. Här kan man ta del av hur hon har planerat och genomför distansundervisningen för sfi-elever på kurs A. Viktiga delar är:

  • blogg, qr-koder och whatsapp
  • fysiska arbetshäften
  • daglig återkoppling
  • modersmålsstöd

Här  är också läraren tydlig med att utan stödet på modersmålet hade distansupplägget inte gått att genomföra. Att eleverna får stöttning på sitt modersmål för att förstå instruktioner och upplägg har varit avgörande. 

 

Hur jag arbetar på distans med 1A alfa

Lisa Carlson, sfi-lärare på Hyllie Park folkhögskola berättar hur hon och hennes kollegor lade upp undervisningen när eleverna plötsligt blev beordrade att ha distansundervisning under panedemin 2020. NC vill tacka Lisa Carlson för att hon delar med sig av sina erfarenheter och beskrivning av distans för elever på A-kursen.

Startade en blogg

Jag startade en blogg direkt när vi gjorde om till distans. Detta för att ha en plattform för kommunikation ut till eleverna. Eftersom jag har kurs A är det inte rimligt att använda It’s learning, utan det är mer effektivt att bygga på det eleverna redan är bekanta med och inte är så avancerat att det kräver inlogg och många steg för att använda.

Använde qr-koder och youtube-filmer

Eftersom jag och mina kollegor redan använder qr-koder och youtube-filmer i undervisningen dagligen valde vi att bygga på det för att få igång distansundervisningen snabbt.

Skapade ett häfte till eleverna

Vi skulle precis dra igång med nytt tema när vi fick reda på att undervisningen skulle börja bedrivas på distans så det passade ändå bra med tanke på att de precis skulle få nytt material. Så vi gjorde ett häfte inom det nya temat som skulle förse dem med arbete för en vecka och delade ut. Jag satte en qr-kod till min blogg i häftet och hoppades få en jobbtelefon snart så att jag skulle kunna hålla daglig kontakt med eleverna. Vi satte en träff en vecka senare för vidare info och nytt material.

Elevernas dagliga arbete

Vid nästa träff hade vi fått telefon, hunnit ringa runt till eleverna och en hel del av dem hade skaffat Whatsapp. Eleverna fick då en genomgång (på modersmål + svenska) av hur undervisningen dagligen skulle fungera:

  1. Kolla bloggen för instruktion och genomgång av dagens uppgifter från mig (läggs ut senast kl 8 på morgonen).
  2. Arbeta i det fysiska häftet, med de sidor som är märkta med dagens namn och datum och som jag gått igenom i dagens blogginlägg. (Lyssna, läs, skriv, prata...)
  3. Ta foto och/eller gör ljudinspelning på whatsapp och skicka till mentorn/mig.
  4. Läs/lyssna på feedback, rätta, skicka tillbaks, etc.

I häftet finns det qr-koder på varje sida där sidans innehåll är inläst, och ibland finns förtydligande av instruktioner inläst. Förutom att ta foton av det skriftliga de gör ska de också skicka in ljudklipp när de läser sidans innehåll (tex en kortare text eller ord, frågor och svar, osv.).

Sedan den första träffen har eleverna haft en till träff med oss, för att fånga upp oklarheter och se till att alla är på banan, men nu känns det som att det rullar på bra att vid andra träffen fick de material för tre veckor att arbeta med (deltid + heltid).

Lärarens dagliga rutiner

Varje dag säger jag Hej eller God morgon till mina elever individuellt i början av varje lektion/dag och frågar lite vanliga frågor såsom Hur mår du? Vilken dag är det idag? Datum...? Vad gör du? Vilket väder är det? Var är du? för att de ska träna på det muntliga. De allra flesta svarar vanligen snabbt och vissa frågar tillbaka till mig. Jag är framförallt tillgänglig på whatsapp under ordinarie lektionstid, men de ofta kan nå mig 8-16.30 mån-tors. De är också väl medvetna om att de behöver hålla kontakten och skicka in uppgifter dagligen för att få närvaro. I slutet av varje dag går jag igenom min elevlista och ger frånvaro till de som inte lämnat in uppgifterna. Om någon elev inte lämnat in alla sina uppgifter eller varit frånvarande på whatsapp, men inte är sjukanmäld, kontaktar jag eller modersmåls-läraren eleven för att påminna och kolla läget. 

Enstaka bekymmer med fusk

Vi har haft enstaka bekymmer med att elever skickar in foton på uppgifter som de inte löst själva (annan persons handstil) och i dessa fall kontaktar vi eleverna och pratar med dem. Oftast beror det på att de är osäkra på vad de ska göra eller att uppgiften är för svår för dem och då behöver vi anpassa uppgiften. Vi har även kallat in enstaka elever två och två för att gå igenom/repetera hur de ska arbeta och hjälpa dem med det tekniska.

 

Modersmålsstöd

När det gäller modersmålsstöd har de kontaktuppgifter till modersmålsläraren och hon tar även daglig kontakt med eleverna och ger dem instruktioner, förtydligar och förklarar, finns tillgänglig för frågor från elever och finns tillgänglig för mig när jag behöver hjälp att kommunicera med någon elev ang. att de inte lämnat in uppgift, missförstått den, eller liknande (detta stöd har jag behov av dagligen). Eleverna har även fått ett papper med qr-koder till genomgångar på sina modersmål (pashto och dari) för hela häftet. Dessa gjorde modersmålsläraren i samband med att vi satte ihop häftet och delade ut till dem i samband med att de fick häftet. Han förklarar instruktioner men också vad ord och texter betyder och ger studietips.

Utan modersmålslärare hade distansupplägget aldrig funkat i kurs A!!

 

Heltidsstudier

När det gäller heltidsstuderande gjorde vi två versioner av ett extra heltidshäfte (ett lättare och ett svårare, beroende på elevernas nivå) och delade ut i samband med temahäftet och alla får. Jag har gjort så att jag även i heltidshäftet har skrivit vilka dagar/datum de ska göra vilka sidor och jag går igenom dem på bloggen varje morgon. Så de elever som studerar heltid skickar in heltidsuppgiften
dagligen tillsammans med sina andra uppgifter och får feedback direkt på dem också. Eftersom jag inte arbetar på fredagar har mina elever inlämningar mån-tors. På fredagar ska heltidarna repetera det de har gjort under veckan och höra av sig till modersmålslärare om de har frågor eller så.

 

Fysiska träffar framöver

Nu när vi har aktuella adresser och telefonnummer till alla elever är det inte nödvändigt att kalla in dem, så vi tänker att nästa träff som vi satte till den 22 april inte behöver bli av eftersom vi bara skulle kunna skicka ut nytt material till dem via posten och ha videosamtal med dem via whatsapp eller telefon.

 

Bedömning på distans

Vi har i teamet pratat om hur vi skulle kunna bedöma på distans, åtminstone tala/samtala/höra, och planerar att göra det via videosamtal i slutet av pågående tema, i vecka 17. Jag tänker att modersmålslärare och jag genomför det tillsammans och att eleverna får veta några dagar i förväg vilken tid vi kommer ringa upp. Att samla in ”rättssäkert” bedömningsunderlag för skriva/läsa blir
svårare, så det väntar vi med tills de är tillbaka i skolan.

 

Distansstudier och 1A alfa

Det här sättet att studera på är inte idealiskt för våra A-alfa-elever. De yngre som har lättare för det tekniska har lite lättare för sig, men även för dem blir kvaliteten inte detsamma som i ett klassrum, där de har varandra och där vi kan kommunicera med hjälp av hela kroppen. Flera av eleverna har sagt till mig och modersmålsläraren att de väldigt mycket saknar att vara i skolan och studera. De säger att det är svårare att koncentrera sig hemma och att de saknar hjälpen som de får när de är i skolan tillsammans med andra elever och lärare. Jag är även bekymrad för enstaka elever som har det psykiskt svårt och lever ensamma och där det innebär en fristad att gå till skolan och en stund då de tänker på annat än det som vanligtvis tynger dem.

På denna sida