50 år sedan militärkuppen i Chile

Andrés Rivarola (NILAS) deltar i panelsamtal med Anna Sundström (generalsekreterare Olof Palmes internationella center) och Pierre Schori (fd. minister, diplomat och politiker) om vad militärkuppen innebar för Chile, Latinamerika och hela världen, samt vad som behöver göras för att få ett mer demokratiskt och jämlikt Chile

Hur kunde det ske? Hur agerade Sverige? Hur fortsätter vi organisera oss för en demokratisk, jämlik och rättvis värld?

I evenemanget kommer man att minnas de som blev dödade, torterade och tvingade till flykt av den hänsynslösa militärdiktaturen i Chile mellan 1973-1990.

Under dagen kommer det vara tal, panelsamtal, filmvisningar och kulturella inslag för att minnas och fortsätta kampen för en rättvis och demokratisk värld.

När: 9 september
Tid: 12–16
Var: ABF-huset Sveavägen 41, Z-salen.

Talare

Magdalena Andersson (S), Nooshi Dadgostar (V), Tucapel Jimenez (Chiles ambassadör), Pierre Schori (tidigare biståndsminister), Anna Sundström (generalsekreterare Olof Palmes internationella center) och många fler.

Evenemanget görs i samarbete med Chiles ambassad i Sverige, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Olof Palmes Internationella Center, Olof Palmes Minnesfond, Nordiska Latinamerikainstitutet vid Stockholms universitet, Landsorganisationen i Sverige och ABF

"La Moneda" under militärkuppen i Chile 1973